Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Akut behov for nye værdier i socialpolitik

Peter Rahbæk Juel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

fattigdomsgrænse

af peter rahbæk juel

medlem af Odense Byråd (S), gruppeformand, Tolderlundsvej 69, lejl. 75, Odense C

Dansk Folkepartis socialordfører Christian H. Hansen har den 22. maj udtalt, at der ikke er nogen, der sulter på den lave starthjælp, selvom fødevarepriserne er eksploderet de seneste år.

Jeg ved ikke, om folk på starthjælp går sultne i seng? Men jeg kan konstatere, at min lille familie med to voksne og ét barn bruger knap 1000 kroner mere på fødevare om måneden end for bare ét år siden. Det må alt andet lige ramme ufatteligt hårdt på de mennesker, der kun lever af starthjælp, kontanthjælp, folkepension, førtidspension, SU eller de laveste indkomster på arbejdsmarkedet.

Men hvad værre er, så afslører Christian H. Hansens udtalelse, at Dansk Folkepartis succeskriterium for socialpolitikken åbenbart er, at folk ikke må gå sultne i seng.

Jeg kunne til nøds forstå Dansk Folkepartis ambitionsniveau, hvis det gjaldt for en kaotisk flygtningelejr i Sudan. Men i et moderne og rigt samfund som det danske må føde, bolig, tøj på kroppen, uddannelse og tryghed aldrig blive eksistenskamp for den enkelte - uanset, hvor vedkommende kommer fra. Det er ikke bare et tilbageskridt men direkte skræmmende, at man i Danmark 2008 skal minde om, at det er fællesskabets ansvar at sikre disse basale fornøden heder for alle!

For hvis folk bruger al deres energi på at holde deres familie over fattigdomsgrænsen, så er der ikke mange kræfter tilbage til at uddanne sig til arbejdsmarkedet og til at hjælpe deres børn godt på vej i livet med en god og tryg opvækst.

Man behøver ikke at være professor for at regne ud, at sådan en politik blot fastholder mennesker i fattigdom generation efter generation.

Og det er jo lige præcis det, der er sket med ekspresfart i de seneste syv år, hvor Dansk Folkeparti har lagt stemmer og ideologi bag den borgerlige regerings deprimerende socialpolitik.

Derfor er der et akut behov for nye værdier i dansk socialpolitik. Den systematiske udstødelse af samfundets svageste grupper skal med varm hånd vendes til aktiv indlemmelse i fællesskabet.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.