Afsporet debat om danskhed. Er svin virkelig den vigtigste danske værdi?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Folketingskandidat for Alternativet, Asperup Tine Busk
Billede
Debat. 

Svinekød: For tiden kan man igen høre folketingspolitikere tale højt og længe om vigtigheden af svinekød i daginstitutionerne.

Når de taler, lyder det som om, at dansk civilisation og hele den danske kulturarv er på randen af sammenbrud, fordi der er daginstitutioner, hvor svinekød ikke er på menuen. Argumenterne er de samme som gælder for udsatte boligområder, beklædning, trosretninger, screening af børn i 0. klasse for deres danskkundskaber, kriminalitetsraten osv. Sat lidt på spidsen skal man forstå, at børn, der ikke spiser svinekød, er på vej lige lukt i parallelsamfundets favn.

Alle daginstitutioner har forældrebestyrelser, og i mange kommuner er det forældrebestyrelsen, der er initiativtager til, om der skal serveres mad i deres institution, eller om der skal madpakke med. Demokratisk valgte forældrebestyrelser, der spørger forældrene, om der skal være forældrebetalt madordning. Forældrebestyrelser, som medvirker til at lave institutionens madpolitik, og derigennem får drøftet, hvilken mad der skal serveres. Demokrati i sin smukkeste lokale udgave.

Hvordan kan et demokratisk valgt folketing i et land med en grundlov, der sikrer individets beslutningsret, overhovedet mene, at den kan og skal diktere, hvad demokratisk valgte forældrebestyrelser beslutter? Det hænger på ingen måde sammen.

Min barndom har indeholdt rigtig meget svinekød. Alle (der er gamle nok) kan vist huske "gris på gaflen"-kampagnen. Men ved I hvad, som voksen kan jeg ikke særlig godt lide svinekød. Jeg synes, det er kedeligt og uden særlig interessant smag. Den økologiske variant er heldigvis meget bedre i smagen end sin svinefætter, der går i stald hele sit liv. Men selv i den variant synes jeg, det er kedeligt - det meste af tiden. Så - hvis vi skruede tiden tilbage, og mine døtre igen var små piger i daginstitutionen, og jeg igen var medlem af forældrebestyrelsen, havde spørgsmålet om manglende svinekød på menuen ikke kunne bringe mig i affekt.

Jeg ville være langt mere optaget af, at børnene fik en varieret og sund kost baseret på usprøjtede fødevarer og fra dyr, der havde levet ordentlige dyreliv. En kost baseret på nysgerrighed og forskellighed. Jeg ville have insisteret på, at beslutningerne om, hvad børnene i den institution skulle spise, skulle komme fra os forældre. Jeg ville have taget mig til hovedet i afmagt over, at Folketinget kunne overveje at skulle mene noget om det. Og det er i virkeligheden sagens kerne for mig:

Hvordan kan et demokrati overhovedet få sig selv til at udstede diktater?

Uanset etnisk oprindelse, religion og madvaner er de vigtigste pejlemærker i denne debat, hvordan børnene har det, og hvilke muligheder de har i deres liv.

For skal vi tale om socialt udsatte børn, skal vi tale om familier, der af forskellige årsager ikke har tid, kræfter, muligheder eller økonomi til at give deres børn, den bedst mulige hverdag og det bedst mulige børneliv.

Og vil vi virkelig hjælpe børn fra udsatte familier, så skal vores børne -, social-, beskæftigelses- og ja, også vores integrationspolitik afspejle vores ønske om dette. Om at hjælpe børnene til at blive den bedste udgave af sig selv.

Vi skal se politikerne i deres sammenhæng. Se på hvor de hæmmer det gode børneliv og hvor de fremmer det. Se på, hvordan vi som samfund skaber de bedste forudsætninger for børnenes liv. Her er svinekød ret sekundært, må man sige.

Dertil kommer en nødvendig samtale om, hvornår og hvorfor vi anser børn for at være udsatte. Jeg kommer gerne med et par af mine bud her som en start på den samtale: Børn, der lever under fattigdomsgrænsen, er udsatte - og nej, man bliver ikke mindre udsat af at afskaffe den grænse, men man bliver mindre synlig i offentligheden.

Børn, hvis forældre er presset på helbred, arbejdsløshed, sygdom og de krav, som reformerne på beskæftigelsesområdet sætter, er udsatte. Børn, der ikke stimuleres fra fødsel, og i deres første barneår er udsatte, ligeså er børn af misbrugere og børn, der bliver misbrugt. Men børn er ikke udsatte, bare fordi de bor i et specielt boligområde, i en speciel by, eller i en speciel etnisk familie. De er udsatte, når familien ikke kan tage vare på dem, lege med dem, opdrage dem og elske dem.

Der er intet svinekød i hele verden, der kan ændre de udsattes børns liv. Intet svinekød, der kan skabe integration og forståelse for forskelligheder, intet svinekød der kan skabe skoleparate børn. Det er der til gengæld rigtig mange andre ting, der kan, så lad os blive enige om at skabe rammerne for gode, glade, lærerige børneliv i stedet for.

Lad os give børn gode børneliv, mens vi lader lokaldemokratiet beslutte, om der skal gris på gaflen eller ej.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce