MÅLSÆTNING: Hvad vil USA med Afghanistan?
Flemming NielsenStrandvejen 30, Nyborg

Det er et spørgsmål, som jeg har stillet mig selv mange gange i de sidste tre uger. Det er med stor misbilligelse, at jeg ser amerikanske fly angribe afghanske byer som Kabul, Khandahar og Herat med såkaldte præcisionsvåben.

Hvad er den strategiske målsætning for koalitionen af lande, som i øjeblikket er i færd med at destruere et land, som i forvejen har befundet sig i konflikt med eksterne fjender talrige gange igennem historien, såvel som interne konflikter folkeslag imellem.

I tiden under den sovjetiske invasion var det jo især USA, som støttede de afghanske frihedskæmpere, hvorunder Osama bin Laden befandt sig. Nu bekæmper man så nøjagtig de samme mennesker, som man få år tidligere støttede og derefter lod i stikken.

USA har skabt mere konflikt i området, end man har skabt stabilitet. Regeringen George W. Bush har samtidlig virket forbavsende aktiv i Mellemøsten-konflikten, efter at man begyndte aktionen i Afghanistan, på trods af at man før dette var uhørt passive som mægler i konflikten.

Spørgsmålet er i høj grad, om hadet blandt mange mennesker til USA i virkeligheden ikke skyldes amerikansk arrogance og naivitet i forhold til politiske og militære konflikter, som USA har magten, men ikke viljen til at løse.

Det er tankevækkende at se Taliban og Osama bin Laden udvise en så høj grad af kampiver og moral, som det er tilfældet efter tre ugers bombeangreb. Det er med en form for afmagt og vrede, at jeg iagttager de usmagelige forberedelser på de amerikanske hangarskibe, hvor besætningen tegner og maler på bomber og missiler, inden de påføres flyene. Beskeder til Osama bin Laden som f.eks. "take this Osama" og hvor man efterfølgende opdager, at landsbyer og beboelsesejendomme er ramt af amerikanske præcisionsvåben.
  • fyens.dk