Af: Kris Zacho, Rødeledsvej 30, Svendborg

Replik: Den 19. december skrev chefredaktør Peter Rasmussen klummen "Ingen varme hænder til mig, tak", som efter min opfattelse er baseret på en helt fejlagtig opfattelse af begrebet "varme hænder". Min kone har arbejdet som "varm hånd" i hjemmeplejen, så vi har i vor familie et godt kendskab til dette udtryk og i øvrigt også ved, hvad seniorer tænker og føler (jeg fylder 89 år i begyndelsen af næste år). Det hedder ikke "varme hænder", fordi hjemmehjælperen skal varme sine hænder, inden hun tørrer Peter Rasmussenss bagdel, hvis han om 20-30 år får brug for det. Det problem er allerede løst, da kommunen vil installere et vasketoilet hos ham , hvis det vil betyde , at han kan blive i sit hjem i stedet for at give ham en dyr plads på plejehjemmet.

Nej, "varme hænder" betyder den menneskelige kontakt og omsorg, som er så vigtig, og som med alderen får endnu større betydning, især hvis man er alene. Og det er langt størstedelen af plejekrævende seniorer i dag. De, der stadig har en livsledsager, har jo ikke det samme behov for menneskelig kontakt og empati. Og ofte er hjemmehjælperen med de "varme hænder" den ensomme seniors eneste kontakt med omverdenen. Måske bor eventuelle børn langt væk, så der ikke er jævnlig kontakt til dem, og i øvrigt er mange seniorer kede af "at være til besvær" for familien. Følelsen er det største problem inden for plejen af seniorer i dag. Det er derfor, de "varme hænder" er så uundværlige.

Vi må jo håbe, at det lykkes for videnskaben at få skabt en "robot-butler", der kan tage sig af Peter Rasmussens fysiske problemer til sin tid. Den kan så følge ham på vasketoilettet, fodre ham, gå tur med ham i den verden, der for ham er "fri for varme hænder". Robotten vil altid kunne følge ham, da han jo sikkert fået skudt en chip ind i nakken med konstant kontakt til robotten. Velkommen til Peter Rasmussens "fagre nye verden" mens Big Brother ser til, hvis det er, hvad han ønsker. Personlig vil hundrede gang hellere spærres inde af "varme hænder" end leve i en sådan robotverden.