IDENTITETSKRISE: Dansk Folkeparti må bestemt være ramt af forstyrret identitetskrise. Først erklærer Pia Kjærsgaard Dansk Folkeparti for et midterparti med sans for en socialliberal politik. Væk med Det Radikale Venstre. "Dur ikke", vrængede prinsessen i eventyret.

Efter nogle gentagne skærmydsler med Det Konservative Folkeparti om småting såsom anstændighed og troværdighed, har Pia Kjærsgaard og hendes løjtnanter nu bestemt, at det i virkeligheden er Dansk Folkeparti, som er sande konservative.

Bemærkelsesværdigt. Først tager Pia og støvledrengene patent på danskhed, så midten i dansk politik og nu sandelig også konservatismen. Kan man bare sådan frit vælge?

Tilbage står jeg som radikalt medlem og undres. Muligvis har Dansk Folkeparti haft behov for at rage til sig af værdier. Kan være nødvendigt, hvis man ikke selv har nogen har vise frem.

Men jeg har altid betragtet Dansk Folkeparti som den yderste højrefløj. Et udspring af Glistrups Fremskridtsparti, der ville underminere den offentlige sektor og den velfærd som vores forældre og bedsteforældre opbyggede.

En ting er dog nu sikker. Mens de to såkaldte "folkepartier" (Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti) slås om hvem, der er sande konservative, så er Det Radikale Venstre stadig det eneste midterparti i dansk politik. Et midterparti uafhængigt af fagbevægelse, arbejdsgivere eller fascister.

Det Radikale Venstre fik midten tilbage - jeg håber oprigtigt, at Bendt Bendtsen får konservatismen vristet ud af hænderne på Pia Kjærsgaard.

Uanset, så skal begge "folkepartier" have en tak for endeligt at melde rent ud og fortælle vælgerne, at midten stadig er Det Radikale Venstre.
  • fyens.dk