Krisetid: For tiden fylder finanskrisen meget i medierne. Vi hører hver uge om arbejdspladser, der lukker, og mennesker, der bliver ledige. Der er mere brug for a-kasserne end nogen sinde. Men det ærgrer mig, at der ikke er nogen, der tager sig tid til at fortælle om det fantastiske arbejde, a-kasserne gør for deres medlemmer i denne tid.

Jeg kender ikke detaljeret, hvad de enkelte a-kasser gør. Men jeg ved, at de hver uge hjælper folk tilbage i arbejde.

I Kristelig Fagbevægelse har vi en række tilbud til de medlemmer, der står i risiko for at blive ledige eller er blevet ledige. Hvis et medlem bliver opsagt, tilbyder vi JobMatch, hvor vi forsøger at hjælpe den ledige hurtigt tilbage på arbejdsmarkedet. En del finder her igennem nyt job allerede i opsigelsesperioden. Hvis en virksomhed lukker, sikrer vi medlemmerne deres løn.

Et andet godt redskab er karriererådgivning til de medlemmer, der selv overvejer at skifte job, måske til et andet fag uden så stor ledighed.

Og så ved jeg, at alle a-kasser forsøger gennem efteruddannelse og kurser at hjælpe deres medlemmer tilbage i job.

Det kan ikke gå for hurtigt med at blive medlem, hvis man ikke allerede er a-kassemedlem. For en god fremtids skyld.
  • fyens.dk