Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

50 år i dag: Frederik - folkekær og fornuftig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lørdag fylder kronprins Frederik 50 år. I den alder er de fleste mennesker i færd med at udfylde deres job; måske er de endda på toppen af deres karriere. Men kronprinsen venter stadig på at tiltræde det job, han er forudbestemt til. Spørgsmålet er, hvor længe han endnu skal vente.

Hvornår mener du, at kronprinsen bør overtage tronen efter sin mor, dronning Margrethe? Hvad vil efter din mening være Frederiks særlige styrker som konge? Og hvad vil være ham til ulempe?

Baglandet svarer.

Michael Plauborg, Markgyden 6, Assens
Kronprins Frederik løb i mål sammen med det fynske folketingsmedlem Jane Heitmann (V), (i blåt) ved Royal Run i Odense. Foto: Michael Bager

Monarki og demokrati er uforlignelige størrelser og dette tilfælde af nepotisme bør derfor afskaffes. Grundstenen i et moderne demokrati er, at alle fødes med lige rettigheder, så det er på høje tid, at vi afskaffer monarkiet og indfører reelt demokrati i Danmark.

Carlo Pedersen, Toftevænget 17, Nyborg
Kronprins Frederik løber "Royal Run" i København, mandag den 21. maj 2018. I løbet af dagen løber Kronprinsen i Danmarks fem største byer i forbindelse med, at han fylder 50 år den 26. maj 2018. Royal Run-løbet er delt op i temaer, der afspejler Kronprinsens liv. I København er temaet Danmarks kommende konge.. (Foto: Nikolai Linares/Ritzau Scanpix)

Kronprinsen skal først overtage tronen, når det passer Hendes Majestæt Dronningen.

Kronprinsens styrke er helt klart hans folkelighed, som han nok har arvet af sin morfar, som besat noget af det samme nærhed til folket. Jeg ser ikke umidelbart nogen ulemper, set i hans optik, men nogle andre vil nok mene, at han burde være mere autoritær, men skulle vi ikke lade ham forme sin egen stil som konge, når den tid kommer?

Birthe Maja Christiansen, Ærtebjerggårdvej 110, Odense

Frederik skal overtage nu. Vores dronning har gjort det godt og skal nu slippe tøjlerne og nyde sit pension.

Rikke Schultz, Landevejen 6, Jordløse

Jeg tænker ikke, at kronprinsen som sådan er i venteposition. Jeg synes, han og dronningen har etableret en fin arbejdsdeling. For mig er det at vise dronningen respekt, at der er en gradvis overdragelse af opgaverne.

Frederiks styrke er hans nysgerrighed og hans folkelighed. Men også hans stålsatte vilje til at gennemføre, hvad han sætter sig for. F.eks. hans commitment i forhold til Siriuspatruljen og OL-komiteen.

Hans styrke er også hans svaghed. Der er en risiko ved at ville noget, der rækker ud over konventionerne. Så han vil altid være i fare for at få ørene i maskinen.

Marianne Gjerløv Lauritzen, Holger Bisgaardsvej 1, Glamsbjerg

Det kommer overhovedet ikke mig eller befolkningen ved at komme med gode råd og/eller beslutninger om, hvornår kronprinsen skal overtage kronen efter dronning Margrethe. Det er op til hende at beslutte det, eller som hun engang har sagt: "Jeg bliver på min pind, til jeg falder af". Margrethe gør i øvrigt sit arbejde til ug.

Frederik har mindreårige børn - mon ikke han gerne vil koncentrere sig om dem en del år endnu?

Henning Sander Andersen, Ramsherred 58, Assens

Jeg glæder mig meget til, at vi får Frederik X, men af hensyn til hans herlige børn håber jeg, det varer et stykke tid, så han og kronprinsessen stadig kan have en rimelig "almindelig" dagligdag af hensyn til vore herlige fire små prinser og prinsesser.

Bent Nielsen, Koldinghave 8, Gelsted

Det burde være et ønske for dronning Margrethe, der sammen med prins Henrik har gjort det godt for Danmark i mange år, at se kronprins Frederik blive konge og deltage i festlighederne og se ham komme i gang. Det kunne være en af hendes gaver til Frederik på 50 års dagen, og som vil blive respekteret af mange danskere.

Susanna Nymark, Falen 49B, Odense

Kronprinsen er i fuld gang med at udfylde sin rolle som kommende konge. Han og kronprinsessen udfører masser af pligter for Danmark og majestæten. Han er vel i det, som man i det virkelige liv kalder erhvervspraktik, og det gør han/de perfekt.

Hvornår han tiltræder kongehvervet, har dronningen for længe siden proklameret: nemlig ved hendes død.

Hans styrke som regent er vel det, han allerede praktiserer: Et jævnt, vidende, respektfuldt og ordentligt menneske, som de fleste danskere også er. Det, som kan være hans ulempe, er nok mediepresset, men det klarer han ret godt indtil videre.

Dorete Hansen, Hesselhoved 12, Verninge

Margrethe skal overlade tronen til sin søn Frederik som en god 50 års fødselsdagsgave.

Frederiks styrke må være hans folkelige væremåde og hans gode fine måde at begå sig samt, at han har så skøn en hustru. Jeg kan ikke få øje på nogle ulemper.

Allan Bech, Sybillesvej 96, Korinth

Man må vel sige, at dronning Margrethe har aftjent sin værnepligt. Hun burde snart abdicere og give plads til Frederik.

Jeg er ikke royalist som sådan, men dronning/kongedømmet er i sin nuværende skikkelse nok den mindst dårlige styreform, vi har. Tænk, hvis vi fik Lars Løkke Rasmussen som præsident.

Preben Overbeck, Dæmningen 13, Broby

Dronning Margrethe bør træde tilbage og overlade opgaven til kronprinsen. Dronningen kan - med vaklende helbred - forhåbentlig få nogle gode pensionistår. Overgangen kan passende ske til nytår i forbindelse med nytårstalen.

Kronprins Frederik vil blive folkets konge - meget lig sin bedstefar - og med mor som bagstopper er det en ideel løsning for alle parter. Desuden vil kronprinsessen blive en god støtte til Frederik i sit virke som konge.

Jacob Tjørntved Davidsen, Vindeby Birkevej 13, Tåsinge

Det ligger i opgaven som tronfølger, at man først efterfølger den siddende monark, når denne dør. Det er det, Frederik må se frem til. Man har opgaven, til man dør.

Jeg ser kronprins Frederik som en fremtidig monark i balance med den tid, vi lever i. Frederik har en hel klar folkelig appel, som hans farfar havde. Og som Margrethe har på sin måde.

Vi kan i Danmark være stolte over, at vi har et monarki, der er i pagt med tiden, og som ser ud til at kunne være med os i mange år endnu.

Jeg har for nylig være på en lang rundrejse i Kina. I en kiosk på ming-kejserens gravplads hænger et flot portræt af vor dronning. Ejeren af kiosken kendte H.C. Andersen og vor dronning. Det kan vi være stolte over.

Annalise Bank, Gærdesmuttevej 23, Odense NV

Dronningen bestemmer selv, om hun vil fortsætte, til hun dør. Kronprinsen er yderst sympatisk, veluddannet og har en fantastisk familie, så han skal nok blive en god konge.

Benny Pieszak, Bygaden 5, Bovense, Nyborg

Han skal overhovedet slet ikke have jobbet. Vi skal have demokratiseret Danmark og afskaffet kongehuset. Opgøret med adelen og alt deres uvæsen skal gennemføres. I 1282 gav Danehoffet den første håndfæstning på kongemagten i Nyborg - lad os nu se at få den helt afskaffet.

Bent Ib Øllegaard Olsen, Sømarksvej 142, Søndersø

Jeg tror ikke, der vil være nogle ulemper ved, at kronprins Frederik overtager stillingen som konge nu. Han har i hvert fald alderen. Som jeg husker fra mit erhvervsliv, var det nok omkring de 50 år, karrieren skulle toppe.

Nu er jeg den generation, der er opvokset med kong Frederik den niende, som jeg mødte flere gange i min soldatertid ved Den Kongelige Livgarde, og som var en meget populær og folkelig person. Dronning Margrethe er en helt anden stilig type, og hun har da haft sin tid som dronning. Det behøves ikke, at det slutter med døden. Jeg mener, Frederik og familie vil være med til at gøre kongefamilien mere folkelig. Tiderne ændrer sig, så lad Margrethe slutte på toppen og Frederik starte en ny og mere moderne og tidssvarende tid.

Bjarne Hilmersson, Mosegårdsvej 43, Odense C

Kronprins Frederik skal være konge den dag, vor dronning Margrethe beslutter det. Kronprins Frederik kan udfylde mange pladser inden og gør det allerede godt.

Han er blevet klart bedre og mere sikker på sig selv de seneste år. Måske endda på områder gør han det bedre af gavn end sin moder. Dronning Margrethe er med respekt stadig vor lands leder - mere af gavn end af navn. Derfor vil hun også tage den rette og bedste beslutning for sin søn, når hun mener, han er klar. Hun er både dronning og moderen og ved nok bedst, hvornår hun også skal lade sin svigerdatter overtage. Også. Der står som bekendt en kvinde bag enhver mand.

Bjarne Sønderskov, Irisvej 14, Tommerup

Den største og bedste fødselsdagsgave, hans mor, majestæten dronning Margrethe, kan give kronprinsen på sin 50-års dag er at abdicere og afgive tronen til kronprinsparret.

Kronprins Frederik og kronprinsesse Mary er superpopulære og ikke mindst kompetente til at overtage nu. Det har de vist ved adskillige lejligheder, og jeg er overbevist om, at selv om dronningen gør det godt og har gjort det godt gennem mange år, så venter Danmarks befolkning nu på, at yngre kræfter bør overtage.

Kronprins Frederiks særlige styrker er, at han "åbner døre" for vort erhvervsliv og videre til den globale verden også gennem sport. Jeg kan, trods megen gransken, ikke finde ulemper hos ham. Det skulle da lige være, at han til tider har for meget fart på. Kronprinsparret og det kommende regentpar bliver folkets konge og dronning

Carsten Bertelsen, Havnegade 18, 1, Nyborg

Synes det er latterligt at blive stillet det spørgsmål. Det er jo ikke noget, vi har nogen indflydelse på overhovedet. Dronningen bestemmer, hvornår hun vil trække sig, og det har alle bare at rette sig efter.

Ernst Hansen, Klaveret 1, Strib

Vi har jo ikke en tradition om, at regenten går af før tiden. Det har dronningen jo også tilkendegivet. Hun kan derfor, som hun jo også gør, lade kronprinsen overtage flere opgaver hen ad vejen, så hun bliver aflastet, og han får erfaring. Hvis dronningen ønsker det, skal hun blive på pinden, til hun falder ned. Kronprinsens styrker er hans gode, brede uddannelser, både universitet, militært og indenfor sport. Samt at han er nede på jorden. Dette gør ham til forbillede for mange, høj som lav.

Eva Teudt, Brohusgyden 1, Glamsbjerg

Kronprins Frederiks job er at være kronprins - og som kronprins er han på toppen at sin karriere. Han har vist aldrig været mere populær og respekteret.

En dag skal han skifte job, han skal være konge når dronning Margrethe dør. Jeg ser hans nuværende job som en slags mesterlære, hvor han gradvist bliver oplært til at være konge, og jeg tror ikke, han selv har travlt med at overtage tronen. Det er kun en fordel for ham og hans familie at vente, hans personlighed og selvsikkerhed vokser med årene, og pressetrykket på børnene vil blive langt større, når han bliver konge.

Der er i øjeblikket ingen grund til, at han skulle overtage tronen før tid. Vi har en elsket og meget dygtig dronning. Hvis dronningen engang skulle blive så svækket, at hun ønsker at overlade tronen til sin søn, så er det en anden sag. (De eneste, der vil have glæde af at regentskifte nu, er pressen, det er nok også derfor, vi i det hele taget har debatten).

Når hans tid kommer, er jeg sikker på, at kronprinsen vil blive en glimrende konge, og da han er en moderne mand, vil han nok modernisere kongehuset, ligesom hans bedsteforældre og hans forældre gjorde. At han er en mand af sin tid, ser jeg som hans store styrke.

Hanne Anker, Mesterrækken 45, Rynkeby

Stort tillykke til Frederik. Frederik virker, som om han trives med at være, hvor han er, og han støtter sin mor i alt, hvad hun kræver, så hvad er problemet?

Henrik Andersen, Søndergården 6, Gislev

Kronprinsen bør nok - sin alder taget i betragtning - overtage tronen snarest. Ganske vist er der ikke tradition for, at regenten frasiger sig tronen i utide. Men et gæt vil være, at dronningen trækker sig om fire år, efter 50 år på tronen.

Frederiks styrke som konge vil være, at han fortsætter som den han er, folkelig uden at være popsmart.

Ivan Mortensen, Damhusvej 28, Odense C

Frederik skal på tronen nu. Det ville være fint at blive konge, når han runder 50 år.

Hans styrke er hans popularitet især på det sportslige område. Det er imponerende at have en kongelig, der kan deltage i konkurrencer over hele verden. Hans ulempe er hans udtalelser især til pressen. Det skal han blive bedre til.

Jan Grandal, H.C. Lumbyesvej 208, Odense N

Jeg synes, at dronningen skulle gå på pension og overlade tronen til Frederik hurtigst muligt

Jimmy Steen Eriksen, Solbakken 27, Aarup

Ifølge tronfølgeloven skal han tiltræde jobbet som konge ved den regerende dronnings død, så lad os vente, til den tid kommer. Kronprins Frederik er allerede i fuld gang med repræsentative opgaver som protektor for mange organisationer, bl.a. Red Barnet og som kongelig personlighed, der åbner døre for dansk erhvervsliv i hele verden.

Hans styrke er hans personlige udvikling, vi alle har været vidne til, samt den folkelige opbakning der er om hans person og familie. Ulemper, tja, ingen er perfekte.

En stærk og respekteret konge når tiden kommer.

Jytte Følleslev, Lille Rugbjerg Vej 1, Odense N

Ved sin moders død.

Jørgen Hansen, Bøgevangen 12, Morud

Frederik kan som kronprins udmærket overtage mange af monarkens opgaver og dermed i stadig stigende grad få indflydelse og blive rustet til kongeværdigheden, når dronningen ikke kan mere.

Jørgen Krøigård, Skrænten 21, Odense N

Kronprinsen skal naturligvis overtage tronen, når hans mor går af som dronning, enten ved død eller abdikation. Han vil udfylde rollen som regent på en helt anden måde end sin mor. Hun interesserer sig for det, man kan kalde finkultur: Malerkunst, klassisk musik, teater, især Det kongelige Teater.

Frederik dyrker rock og popmusik, og så er sporten hans store passion. Med andre ord: Han er meget mere folkelig. Er det en styrke eller en svaghed? Man kan mene, at han derved går glip af den aura, der omgiver hans mor. Til gengæld vinder han måske opbakning i andre dele af samfundet?

Kirsten Mortensen, Skovvej 7, Munkebo

Jeg synes allerede, kronprinsen er i fuld gang med at udfylde det job. Han er ikke konge endnu. Men han udfører da mange af de samme ting, som han vil udføre til den tid. Han er ofte stedfortræder for dronning Margrethe. Jeg synes, man skal lade de to selv bestemme, hvornår det er tid at skifte.

Leif Vesterlund, Engsvinget 5, Odense Sv

Jeg synes, at når dronningen bliver 80 år, så skal Frederik være konge. I mange andre job er aldersgrænsen jo væsentlig lavere. Ved nævning og domsmand er den f.eks. 70 år.

Hans styrke er, at han er en præsentabel og meget fornuftig person, som i mine øjne ikke har nogle svagheder.

Mayumi Jensen, Skibhusvej 204, Odense C

Den dag Margrethe dør eller hun ønsker at fratræde.

Mogens Kryger, Aarestrupsvej 16, Odense M

Han bør tage over nu. Det giver ikke mening, at Margrethe "klamrer" sig til tronen. Frederik og Mary er klar til at tage over.

Ole Høyer, Adlerhusvej 4, Middelfart

Dronningen bør overdrage tronen til Frederik inden for de næste tre år. En fornuftig planlægning hvor der tages hensyn til såvel kongefamiliens som befolkningens ønsker.

Ingen tvivl om, at kronprinsen er folkekær og vil kunne repræsentere Danmark lige så godt som sin mor.

Per Hove Andreasen, Sadolinsgade 88, Odense M

Margrethe går af, når hun dør. Det har hun selv sagt, og ingen andre har indflydelse på den beslutning. Så må vi bare håbe på, at hun ikke bliver dement som hendes afdøde mand.

Frederik havde succes med et fødselsdagsarrangement, men har politiseret kongehuset og modarbejdet den danske stat og de danske idrætsorganisationer med sit engagement i IOC.

Lad os ønske Margrethe et meget langt og sundt liv.

Per Skodborg Jørgensen, Mejsevænget 10, Tommerup

Kronprinsen skal overtage tronen, når dronning Margrethe engang er død, sådan må det være. I øvrigt syntes jeg, den debat efterhånden er blevet lidt slidt. Hør dog efter, hvad hendes majestæt dronning Margrethe selv udtaler.

Pia Nørgaard, Skt. Knudsgade 49, Odense C

Det skal han, når hans mor dør, eller når hun ikke længere har kræfter til at klare sit hverv mere.

Frederiks styrke er efter min mening hans joviale omgang med almindelige danskere. Han og hans familie er utrolig sympatiske og ligetil. Han minder om sin morfar, og jeg synes, det er fint, at Frederik prøver at holde fast i, hvem han selv er og klarer sit hverv på sin helt egen måde. Han prøver at være tro mod sig selv og derved fremstår han ægte. Dejligt.

Hans ulempe er nok, at han kommunikativt ikke er så stærk. Her er Margrethe langt stærkere, tror jeg.

Pia Poulsen, Lilletoftvænget 21, Odense S

Kronprinsen skal først overtage tronen, hvis dronning Margrethe dør - eller hvis dronningen ændrer sin opfattelse med at "'sidde på pinden, til hun falder af".

Kronprinsens største styrke er evnen til at tale med høj og lav. Han har mangeartede interesser incl sport og musik. Ikke mindst har han en fantastisk familie i Mary og de fire børn.

Tidligere var kronprinsen noget genert/kejtet i det offentlige rum. Dette er han heldigvis ikke længere.

Stort tillykke med fødselsdagen til kronprinsen.

Vagn Top, Vesterlaugsvej 7, Tommerup

Opgaven som regent er livsvarig, og derfor kan og skal kronprinsen ikke overtage titlen, før dronningen er død. Alle forsøg på at gøre kongehuset demokratisk vil være en misforståelse. Titlen som regent er pålagt den enkelte person, og det gælder livet ud. Hvilke styrker kronprinsen besidder er for mig irrelevant, for uanset hvad jeg mener om ham, så vil han i fremtiden være min konge, hverken mere eller mindre.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.