Af: Carsten Høgh, Hækkehusvej 80, Odense SV

"Kør bil, når du kører bil."

Sådan lyder sloganet fra Rådet for Sikker Trafik i deres kampagne, der skal lære os at være opmærksomme på selve det at køre bil frem for alt muligt andet. Ifølge sikkertrafik.dk spiller uopmærksomhed ind i hver tredje dødsulykke, der sker i trafikken. Hver tredje....! Det fremgår endvidere, at 70 procent af det, der gør os uopmærksomme, sker inde i bilen.

Jeg ved derfor ikke, om jeg skal græde eller væmmes over en helt almindelig mandag aften, hvor jeg først på TV2/Zulu i programmet "Kørelærerne" ser en kørelærer dunke en elev i maven, mens han kører og i øvrigt opfører sig ret forstyrrende ved flere gange at daske til eleven, råbe ud ad vinduet og i øvrigt pjatte med eleven og flytte fokus væk. Her kører man ikke kun bil, når man kører bil.

Dernæst - lidt senere på Kanal 5, i programmet "Ud at køre med de skøre" ser man en programvært i skjult kamera lave alt muligt andet for at lave en prank på en passager - bl.a. en kvindelig chauffør, der hiver en banjo frem, får passageren til at tage selfies af dem begge under kørslen osv. Hele programmets layout lægger op til, at værten skal meget mere end blot koncentrere sig om at køre bil.

Der må og skal sidde nogle med røde ører i de to kanalers programredaktioner tillige med nogle ansvarlige i Dansk Kørerlærer-Union.

I en tid, hvor man lader 17-årige tage kørekort, er det stærkt uheldigt at lave underholdning ud af at køre bil - programmernes målgrupper er de unge, og det er altså helt okay at holdningspåvirke dem til, at man da sagtens kan lave alt muligt andet, mens man kører bil.

Paradoksalt nok samtidig med at Rådet for Sikker Trafik poster masser af penge i reklamespots om at køre bil, når man kører bil. De må føle sig pænt snydt.