- Snebær er en magnet for bier

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bjarne Kim Pedersen, Egensevej 42, Otterup - forfatter og fortæller
Peter Leth-Larsen
Debat. 

"Når rapshøsten er færdig, så er der faktisk ikke mange blomster tilbage, hvor de kan få nektar og pollen ..." fortæller Erik Teglbjærg, der er formand for Ærø Biavlerforening til DR Fyn.

75 procent af insekterne er forsvundet ifølge tyske målinger.

Ja, vi er nok blevet så effektive, at vi på et tidspunkt fjerner vores eget eksistensgrundlag på jorden. Men omkring blomsterne og bierne er et område, hvor vi alle kan gøre noget:

Blomsterbede i haver.

Blomsterbede i grøftekanter.

Knap så effektiv slåning af rabatter.

Og en idé til fri afbenyttelse: Hvorfor kan vi ikke lave brakmarker om til blomstermarker?

Jeg er sikker på, at vi i Danmark har ekspertisen til at finde ud af, hvilke blomster der på den bedste og den billigste måde kan forvandle brakmarker til et eldorado for bier og andre insekter. Og jeg har ikke tænkt, at det skal være en udgift for de landmænd, som ejer brak/blomstermarken, men dækkes af tilskud.

Personligt fik jeg en aha-oplevelse sidste år. På vores store grund har vi temmelig mange snebær. Jeg har altid hørt, at snebær er giftige og har derfor ikke turdet bruge dem som foder til vores geder. Jeg havde en plan om, at de skulle fjernes. Men sidste år fik jeg øje på alle de bier, der var i blomstringstiden. Det summede på samme måde, vi kan opleve omkring blomstrende frugttræer.

Lad os få blomstermarker spredt ud over Danmark. Og måske genetablering af nogle læhegn med syren, kirsebær, vild hyben blandet med blomster.

En fryd for øjet og overlevelseshjælp til insekterne.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce