- Overgreb på børn er enhver forældres eller pædagogs mareridt
Af: Araz Khan, Dankvart Dreyers Vej 48, Odense M

Jeg er ikke tilhænger af at piske en stemning op og skabe et frygtbillede af det samfund, vi lever i eller de mennesker, vi dagligt omgås.

Men jeg er foretaler for, at vi i alle henseender beskytter vores børn mod overgreb, især af seksuel karakter.

En nylig retssag mod en 33-årig mand fra Aarhus. Der er tiltalt for at løfte en fire-årig over et hegn i hendes børnehave og seksuelt misbrugt hende har sat spor i mig.

Jeg har selv børn og skal da ærligt indrømme, at tanken om, at den slags kan forkomme, har strejfet mig, når jeg afleverer mine unger i skole og institution.

I Danmark har der ikke været kultur for at lukke institutioner bag lås og slå som andre europæiske lande. Hvilket på mange måder både er smukt og betegner et samfund med høj troværdighed, som jeg er tilhænger af. Men måske vi alligevel skal anerkende eller acceptere, at verden er i forandring.

Det er muligt, at statistikkerne siger, at kriminaliteten er faldende, men min antagelse er, at tilfældene er blevet mere grove på visse områder. Hvorom alting er, så er hvert eneste tilfælde, hvor et barn bliver seksuelt misbrugt, enhver forældres og pædagogs værste mareridt.

Den bedste forebyggelse mod disse syge væseners overgreb er, at vi sikrer vores institutioner bedre. Vi skal ikke have skabt militærbase-lignende forhold, men vi skal have skabt nogle rammer, hvor enhver fra gaden ikke bare kan vade ind på vores skoler eller børnehaver.

Jeg så gerne, at Odense allerede nu tænker disse perspektiver ind i fremtidens strategi på området. Børn, forældre og og ansatte skal beskyttes mod den slags.

I det mindste bør vi tage debatten, inden det er for sent.