- Mental sundhed giver alle større overskud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sanne Skougaard Andersen, Ternevej 58, Odense NV - byrådsmedlem, Venstre
Billede
Debat. 

Som medlem af sundhedsudvalget har jeg en helt klar strategi for, at god, mental sundhed vil være min primære tilgang til mit arbejde i sundhedsudvalget. Da jeg grundlæggende mener, at god mental sundhed er forudsætningen for, at vi hver især kan være den bedste udgave af os selv i ethvert henseende.

Der er flere og flere af vores børn og unge, der mistrives og kommer direkte i kontakt med det psykiatriske behandlingssystem. Satspuljen har afsat 214 millioner kroner, der skal knække kurven, inden det kommer dertil. Det er vigtigt, at vi sammen får sat yderligere ind over for nogle forebyggende indsatser, der griber de børn i tide, som mistrives på forskellige niveauer. Det kan være mobning, ensomhed, spiseforstyrrelse, angst, egne tanker de har svært ved at rumme, mistrivsel i skolen/hjemmet osv.

At vi sammen er opmærksomme på vores børn/unge, der pludselig eller langsomt begynder at udvise en anderledes eller uhensigtsmæssig adfærd, end de er vant til. Det er så vigtigt, at vi har fokus på god mental sundhed for hinanden, og ikke mindst vores børn. Jeg mener, at forudsætningen for, at alle børn bliver så dygtige, som de kan er, at de hviler godt i sig selv ved netop at have det godt mentalt. Det vil helt sikkert også medvirke til, at vi får endnu flere unge videre fra grundskolen til uddannelse, fordi god mental sundhed er et godt afsæt.

Ligeledes i forbindelse med at få flere i beskæftigelse understøtter vi den gode mentale sundhed for dem, der står uden for arbejdsmarkedet - jo stærkere og mere parate bliver de netop til at komme i job. Om det er til at påbegynde et job nu og her, omskoling eller helt ny uddannelsesretning i forhold til efterspørgslen på arbejdsmarkedet, så er det helt afgørende, at folks mentale sundhed/tilstand er så god som mulig - for at have troen på, at man godt kan, og at der er brug for en.

God mental sundhed giver selvværd, selvtillid og gør, at man kan levere det bedste og få succes med det, man laver. Sammen med de andre indsatser, der har vist en positiv effekt, kan vi få flere ud af arbejdsløshedskøen og ind på arbejdsmarkedet til gavn for dem selv og vores fælles kommunale økonomi.

I Ældre- og Handicapudvalget, som er mit andet udvalg, tror jeg helt klart på, at ved at fokusere optimalt på god mental sundhed kan vi gøre det nemmere for vores handicappede medborgere at se deres muligheder i stedet for deres begrænsninger, da god mental sundhed giver ekstra overskud.

Vi får de gladeste og mest friske ældre, der har lyst til at være en del af fællesskabet, bidrage og deltage med det de kan. På den måde imødekommer vi, at færre bliver ensomme, udvikler depression og bliver trætte af livet på trods af, at nogle har udfordringer med forskellige sygdomme, der kan følge med alderdommen. Med god mental sundhed understøtter vi de værdier, der er i den sene alder.

Jeg kan godt lide tanken om, at Odense virkelig skal være byen, hvor det er værd at blive gammel i.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce