- KL skal ikke kaste folkeskolen ud i en ny konflikt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vibeke Ejlertsen -byrådsmedlem, Socialdemokratiet, Nyborg, 2.viceborgmester, gruppeformand
Billede
Debat. 

I øjeblikket forsøger lærerne at få en overenskomstaftale med KL. Det forlyder, at forhandlingerne går meget trægt, og at vi kan være meget tæt på en ny konflikt på skoleområdet. Det vil være meget ødelæggende for folkeskolen, elever, forældre, medarbejdere og ledere. Jeg har fulgt med i overenskomstforhandlingerne og kan læse mig frem til, at lærerne er gået ind på den bane, som hedder normalisering. Under skolekonflikten i 2013 sagde KL, at lærerne skulle normaliseres og arbejde lige som alle andre. Lærerne skal ikke have ringere regler end andre. Nu har lærernes fagforening så lagt flere forslag på forhandlingsbordet, som blot handler om, at lærerne i vores folkeskole skal have en overenskomstaftale om arbejdstid, som svarer til det, alle andre kommunalt ansatte har. Det er et yderst rimeligt krav hvilket jeg også gjorde opmærksom på i valgkampen i efteråret.

Mener KL virkelig, at vores dygtige lærere skal have arbejdstidsregler, som er ringere end sygeplejersker, ergoterapeuter, sundhedsplejersker, sekretærer og alle mulige andre? Det håber jeg virkelig ikke. Hvis det ender med, at KL kaster vores fælles folkeskole ud i en ny konflikt, blot fordi de ikke vil give lærerne en forhandlet arbejdstidsaftale lige som alle andres, så er det en afmontering af den danske forhandlingsmodel, hvor arbejdsgiver og arbejdstager sammen finder løsninger og laver en ansvarlig aftale. Og det vil være rigtig trist for folkeskolen, som har brug for en ny start, hvor lærerne også føler, at de bliver anerkendt og værdsat gennem en overenskomstaftale frem for en arbejdstidslov. Jeg opfordrer KL og politikerne til at forhindre en konflikt. Folkeskolen og lærerne fortjener det ikke.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce