- Hvor er jeg træt af det letbane-brok
Af: Eva Pilgaard Haue, Bernstorffsvej 33, Odense C

Vi har i mange år holdt Politiken. For nogle år tilbage skrev jeg til avisen, at det var meget vanskeligt som odenseaner at se meningen med at læse Politiken, fordi hovedparten af avisen var optaget af læserbreve og artikler, som brokkede sig over metrobyggeriet i København. En totalt vanvittig investering og ødelæggende for byen var det gennemgående negative omkvæd.

Nu har jeg det ligesådan med Stiftstidende. Først har vi været gennem en lang periode med negativiteter over lukningen af Thomas B. Thriges Gade ikke kun i læserbreve, men også i avisens artikler.

Denne negativitet er næsten forstummet nu, måske bl.a. fordi to kommunalvalg i træk viste støtte til de politikere, der ønskede den store byfornyelse.

Nu er det så letbanen, der står for skud. Men den er jo vedtaget og under anlæggelse, så hvorfor alle de opfordringer om at stoppe byggeriet? Det er fuldstændigt det samme som med Thomas B. Thriges Gade, hvor læserbrevsskribenter igen og igen skrev, at alt skulle stoppes, mens kranerne rejste sig omkring ørerne på os.

Så jeg spørger igen: Hvorfor? Letbanen er jo ikke kuppet igennem, den er vedtaget i en demokratisk valgt forsamling efter en lang proces. Selvfølgelig kan man være uenig i flertallets beslutning, men man bliver nok nødt til at respektere den.

Må jeg slutte af med at spørge lidt retorisk: Er den mon nogle københavnere eller besøgende i København, der ikke synes, at metroen er noget af det bedste, der er sket i København i mange år? Nej vel.