- Det er dumt ikke at tjekke ældre bilister
Af: Torsten Glasius, Martinsvej 1, Svendborg

Fredag 2. februar kl. ca. 18.30 kunne en spøgelsesbilist have trukket en tragisk overskrift, men denne gang blev det vist kun til et afrevet sidespejl.

Vores familie var tæt på denne gang, idet min kone gennem snart 32 år, og mor til to, pludselig opdagede en modkørende bilist på motorvejen lige syd for Ringe på et sted, hvor vejen snor sig, og i forbindelse med tæt snefald var reaktionstiden endnu kortere.

Heldigvis kom, så vidt jeg ved, ingen til skade, men at min kone efter mødet med spøgelsesbilisten var så chokeret, at hun måtte køre ud i nødsporet og stoppe op og tage en dyb indånding, er vist billigt sluppet. Vi kører begge ca. 30.000 km om året, og vi nyder mange kilometer på de dejlige motorveje, men denne oplevelse vil nok sidde i baghovedet, når vi færdes der fremover.

Uden at kende noget til den aktuelle spøgelsesbilist med hensigt til alder og tilstand håber jeg, at myndighederne vil undersøge sagen til bunds og overveje om bemeldte spøgelsesbilist fremover bør eje et kørekort.

Med denne oplevelse in mente kan det undre, at Folketinget netop har besluttet at droppe de obligatoriske lægetjek for ældre bilister, når man ved, at mange spøgelsesbilister er ældre svækkede personer, der netop ikke er i stand til at vurdere egne køreevner og aflevere kortet i tide.

Min egen mor bevarede sit kørekort, indtil hun døde 89 år gammel. Hun var kvik til det sidste, men var lettere irriteret hver gang hun skulle til køreevnetjek. Men da hun døde for 5 år siden, var hun under den gamle ordning og godt for det, for hvis det er de pårørende, der skal hjælpe med at tage beslutningen, kan jeg forestille mig, hvilke meningsudvekslinger det kan medføre.

Jeg håber, at en kvik journalist vil grave lidt dybere i denne folketingsbeslutning og finde ud af baggrunden herfor i en tid, hvor samfundet bruger mange ressourcer på at få sat ulykkestallet ned. Samtidigt ville det være interessant, hvis politiet og formanden for Lægeforeningen vil stille op og forklare fornuften. Jeg tror desværre, at dette er en skjult spareøvelse for at lette presset fra de alment praktiserende læger, men jeg er også - i denne sammenhæng - kun en lægmand.

Men måske skal vi vente til en dag, hvor en kongelig, en politiker eller en anden kendis fra de røde løbere bliver impliceret i en dødsulykke med en spøgelsesbilist, for så er jeg sikker på, at mediernes interesse bliver vakt med store overskrifter og kioskbaskere til følge.

Indtil da vil jeg sende en venlig tanke til alle de familier, der er blevet ramt af en spøgelsesbilist og ønske, at den sidste blev stoppet forleden syd for Ringe.

Mere om emnet

Se alle
Spøgelsesbilist: Min kone måtte køre ud i nødsporet

Spøgelsesbilist: Min kone måtte køre ud i nødsporet

Spøgelsesbilist: Jagt på ældre bilister

Spøgelsesbilist: Kørekort igen, igen, igen