Broken News

Efter flere års udviklingsarbejde lancerer DSB et rejsekort, der forhindrer overvågning og ikke kan misbruges af hackere. Ekspert advarer: Det lyder for nemt.

- Er det ikke smart? Nu kan jeg rejse præcis derhen, hvor jeg har betalt for. Det kræver ingen overvågning af kunderne, man skal ikke huske at gå forbi en blå lampe, og da det ikke er koblet på nettet, er det sikret mod hackerangreb og utilsigtede overfaktureringer.

Begejstringen er svær at skjule for Anders K. Stempelquist, udviklingschef hos DSB PassagerDivisionen. Han har inviteret til pressemøde ved spor 5 på Odense Banegård for at præsentere Det Analoge Rejsekort, der sælges fra på mandag og forventes at afløse det omdiskuterede digitale rejsekort inden årets udgang.

Men hvad er Det Analoge Rejsekort egentlig?

Bæredygtig løsning

Det Analoge Rejsekort er et genanvendeligt engangskort fremstillet i karton. På kortet står, hvor man rejser fra, hvor man skal hen og prisen for rejsen, som svarer til det, man har betalt.

- Der er ingen gebyr for at gennemføre handlen eller fordi man skal sidde ned undervejs. På en restaurant betaler man jo heller ikke ekstra, fordi man ønsker at sidde ned, ler Anders K. Stempelquist hjerteligt.

Kan købes i toget

Det nye, smarte rejsekort kan trækkes i en automat eller købes i en DSB-kiosk. Efter rejsen, kan "billetten"- som kortet omtales internt - afleveres i en til formålet opstillet kurv på på stationen. De brugte rejsekort indsamles og sendes til genbrug.

Under rejsen kontrollerer og stempler en DSB-medarbejder kortet. Har man ikke nået at købe kortet, inden man stiger på toget, vil man kunne købe et rejsekort hos samme medarbejder.

- Den konstante tilstedeværelse af uniformeret personale vil mindske utrygheden og virke præventivt i forhold til vold og hærværk, så man kan spare de mange overvågningskameraer og det personale, der i dag over våger optagelserne, tilføjer Anders K. Stempelquist.

Det lyder for nemt

Der er også kritiske røster.

- Det lyder alt for nemt til vores komplicerede samfund. Hvordan skulle et stykke pap, der hverken kan opdateres eller give udbyderen mulighed for at regulere brugerens betaling via direkte adgang til lønkonto overhovedet kunne fungere. Det kort har ingen fremtid, fastslår Ane Hjemmel, vicesouschef i Digitaliseringsstyrelsen.

Udviklingschef Anders K. Stempelquist afviser kritikken, og løfter sløret for en kommende version af Det Analoge Rejsekort:

- Vi forestiller os, at en udgave af kortet kan sælges til 10 rejser på en valgfri strækning. Under hver rejse klippes et felt af kortet, og når alle felter er væk, køber man et nyt kort. Det vil kunne tilbydes med 10 procent rabat, fordi vi jo reducerer forbrug af materiale og personale.

DSB oplyser, at man sammen med Jernbanemuseet i Odense arbejder på at udvikle en lille maskine til opstilling på perroner. Her vil de togrejsende selv vil kunne foretage afklipningen.

  • ny-bagsidedrengene

    Af:

    Bagsidedrengene bestyrer Fyns mest læste bagside, der udkommer hver dag med de gratis tillæg kaldet Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis. Vi redigerer desuden Punktum, den sidste side i Danmark-sektionen, som udkommer hver dag sammen med vildt mange dagblade fra Jysk Fynske Medier. Broken News er navnet på vores alternative faktamedie, som udkommer 1-2 gange om ugen på papir og net. Broken News TV er de opblæste nyheder, som rundkastes via vores facebookside: facebook.com/bagsidedrengene.