Broken News: Bilfri by i Odense skal redde Fynbus

Kertemindes Fynbus-rute bevares. Takket være Odenses bilister. Foto: Michael Bager

Broken News: Bilfri by i Odense skal redde Fynbus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gader fri for biler kan sikre fremkommelighed, øge passagertallet og redde økonomien for kriseramt fynske busselskab.

Alle fynske busruter overlever - og det koster ikke skatteborgerne i Odense en krone.

Det ligger nu fast efter et møde i formiddags i FKT, det fællesfynske kommunale trafikråd, hvor man vedtog en smart løsning.

- Fyns største trafikale udfordring er jo, at arbejdet med den kommende letbane i Odense giver en masse vejarbejde. Derfor holder busserne meget i kø. Det får folk til at droppe bussen og i stedet købe en bil. Så stiger trafikken, og så holder busserne endnu mere i kø. Så vi tager ganske enkelt bilerne ud af ligningen, siger udvalgsformand Charlotte Buus Vestergard, FKT.

Derfor bliver Odense Danmarks første TBZ-storby: Total Bilfri Zone.

Bilister får rejsekort

En TBZ-ordning betyder, at al bilkørsel som udgangspunkt er forbudt, når man passerer skiltet "bymæssig bebyggelse".

Helt bilfri bliver Odense dog ikke. Byens egne indbyggere får tilladelse til at køre i bil inden for bygræsen.

De skal blot huske at tjekke ud og ind ved nogle standere, som Rejsekortet er blevet bedt om at opføre ved alle gadehjørner.

Man kører langsomt forbi standeren, holdet sit TBZ-kort op foran det blå punkt og hører et "dong", før man må køre videre. Hvis man tre gange glemmer at tjekke ud eller ind, mister man retten til at føre bil i et helt år.

Politikere: En fin løsning

- Det er en fin løsning. Letbanen kan vi jo ikke bare lige afskaffe. Så vi lader det gå ud bilisterne. Når de bliver nødt til at tage bussen, får vi flere billetindtægter, og så bliver der måske råd til at købe flere busser, siger Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel (S).

- Ja, vi havde jo håbet på en økonomisk kompensation fra Odense, fordi det er jeres letbane, der går ud over vores busser. Men at lade det gå ud over Odenses bilister kan vi godt leve med. De kan jo bare tage bussen som os andre, tilføjer hans borgmesterkollega Hans Stavnsager (S) fra Faaborg-Midtfyn Kommune.

- Der ligger også en opdragende funktion i at gøre Odense bilfri. Om to år kører letbanen, så vi kan lige så godt i god tid vænne bilisterne til at finde andre veje, tilføjer Peter Rahbæk Juel.

En god, grøn løsning

Kritikere indvender, at Odense bare kunne male busbaner på de store indfaldsveje og derved gøre busbetjeningen så attraktiv, at bilisterne frivilligt lader bilerne stå.

Men den tanke afviser borgmester Peter Rahbæk Juel.

- Hvis vi skal have en bæredygtig og miljøvenlig løsning, skal vi da ikke hælde hvid maling ud på gaderne. Vi har ikke brug for hvide løsninger. Vi har brug for grønne løsninger. Og hvad er mere grønt end en bus fra Fynbus, spørger borgmesteren.

Broken News: Bilfri by i Odense skal redde Fynbus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce