Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Billig sav kan blive et dyrt bekendtskab


Billig sav kan blive et dyrt bekendtskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

KAPUT: De små, billige save er gode nok - til prisen
Jeg holder meget af min lille kædesav - en rigtig nuttet Partner 351 af den slags, man for tiden får smidt i nakken for under 1500 kroner. Det er en decideret amatør-sav, men jeg er ligeglad, for den er billig og har fungeret perfekt.

Lige indtil jeg lånte den ud - en bekendt skulle liiiige save et par meter brænde. Og da jeg fik den retur, hang kæde og sværd i laser. Den havde tydeligvis kørt uden kædeolie igennem længere tid.

Der var olie på tanken, så det måtte åbenbart være den lille pumpe, som presser olie frem til kæden, som det var galt med. Jeg fik en ny pumpe hjem, og så begyndte mareridtet for alvor: Hvordan hulen kommer man ind til pumpen? Man fjerner kædehjul med "slyngkobling". En pil viser, at den har linksgevind, så man skal altså dreje højre om for at få dimsen af - det er let nok. Men motoren drejer jo med.

Pokkers også. Lån aldrig din motorsav ud, bandede jeg for mig selv og kylede maskineriet over i hjørne. Det var sidste år, og her lå den så indtil for et par dage siden.

Da ringede jeg til min chefrådgiver udi kædesavens mysterier, Michael fra firmaet P. J. Skovværktøj i Nørre Sundby, og han havde selvfølgelig en indlysende fidus: Man fjerner tændrøret, drejer stemplet ned og halvvejs op igen (så stemplet dækker hullerne til ind- og udsugning) - og putter en 10-15 cm tøjsnor ned i hullet. Nu er stemplet og dermed krumtappen blokeret, så du let og elegant kan slå kædehjulet løs med et dask af hammer og mejsel.

Sej olie

Og så er det bare ud med oliepumpen, som ganske rigtigt havde sat sig fast. Det lille tandhjul var kvast, og hvordan kan det gå til?

- Har du brugt bio-olie til kæden, spørger Michael mistroisk.

Ja, det har jeg rigtignok, for på bunden af min sorte sjæl er jeg jo temmelig økologisk i det - og han har i øvrigt selv forsynet mig med den helt og aldeles originale dunk med "Partner Bio-oil"!

- Nåh-ja - men her på værkstedet har vi altså gjort den erfaring, at bio-olie ikke er så smart, hvis man kun bruger sin sav ind imellem. Det kan nemlig tørre ind til noget sejt stads, som blokerer pumpen og pakker omkring snekke-drevet.

- Det sker ikke, hvis man bruger saven dagligt, men hvis den står stille i perioder, kan pumpen finde på at "sætte sig" i mellemtiden.

Som amatør skal man altså enten blæse på økologien og bruge mineralsk kædeolie - eller skylle smøresystemet igennem, før man sætter saven væk i længere tid.

Og hvad skal man ellers gøre for at holde sin sav i topform, Hr. Ekspert?

- Det lyder måske som en joke, men du når altså ganske langt med renlighed. Med jævne mellemrum skal du rense luftfilteret, så motoren ikke snøkker alt muligt skidt i sig - det slider. Så skal du fjerne sværdet og kædebremsen og rense mekanikken her - især oliekanalerne skal være rene, og nu har du så også erfaret, at det kan betale sig at tage oliepumpen ud og rense tandhjulene bagved.

- Før du samler saven igen, skal du tjekke kædehjulet. Det må være slidt lidt på kanterne, men er der en dyb rille i midten, vil det hurtigt ødelægge kæden. Den skal du også tjekke, ligesom sværdet skal vendes og eventuelt udskiftes, hvis rillen er slidt skæv.

Gammel benzin

- Men det vigtigste er faktisk benzinen. Her i firmaet anbefaler vi fire pct almindelig to-takts olie i benzinen. Visse modeller kan nøjes med to pct, men kun hvis man bruger de foreskrevne specialolier.

- Og så det allervigtigste: Brug aldrig gammel benzin. Efter bare to-tre måneder er der nemlig ingen smøre-effekt tilbage i olien. Vi ser utroligt mange skader, som skyldes, at folk starter deres sav op på den slat, som står i dunken eller saven fra sidste år. Så "river" man stempel og cylinder, og for en billig sav som din er der kun én vej: Ud i skrotbunken til alle de andre.

Brummmmmm

- Man skal starte sæsonen med at tømme tanken og hælde friskblandet benzin på. Hvis du da ikke ligefrem er så fornuftig at slutte sæsonen ved at køre saven helt tør - så bliver de små gummimembraner nemlig ikke ødelagt af at sovse i gammel benzin vinteren over.

Efter denne opsang samlede jeg min kære 351'er. Jeg rensede, pudsede og polerede - skiftede kædehjul, kæde og sværd - jeg hældte den gamle benzin ud sammen med bio-olien - og så rykkede jeg i snoren: Brummmmm ...

Den snerrede arrigt, og jeg var godt tilfreds med mig selv og min Partner, men regnede mig så frem til, at med en pris på 900 kr. for stumperne er der egentlig ikke ret meget at glæde sig over.

Havde jeg afleveret saven på et værksted, ville der ryge 500 kr. på i arbejdsløn - og det er sådan cirka, hvad en spritny sav koster. Michael fra P. J. Skovværktøj:

- Problemet er ikke, at de små "kampagne-save" er dårlige. De er faktisk ret udmærkede, hvis du kun skal fælde et pæretræ i haven og lave en smule brænde til sommerhuset - og i øvrigt forstår at passe på dit kram.

- Men hvis du skal save 30-40 meter brænde hvert år og drømmer om at vælte Rold Skov på en weekend, så vil du opdage, at de billigste save hverken er slidstærke eller robuste nok - og fordi de er så billige, kan det faktisk ikke betale sig at reparere dem.

Dyrest er billigst

Til det formål betaler det sig bedre med en semiprof sav til 3.000 kroner og opefter - eksempelvis en Partner 462. Det er ikke, fordi den kan en hel masse mere, men mange små detaljer er lige den tand bedre, så resultatet er en sav, som bare kører og kører - og hvis den endelig går i stykker, kan det betale sig at reparere. Især fordi stumperne koster næsten det samme.

- For 1.500 får du en sav, som kører glimrende, men kun hvis du passer på den og i det antal timer, som svarer til 50 liter benzin - for 3.000 kroner og opefter får du en sav, som når at sutte 500 liter i sig, før den opgiver ævred. Og i mellemtiden har de kostet det samme i stumper og repara-tioner, så den dyre er reelt billigst i drift.

Billig sav kan blive et dyrt bekendtskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.