Mindstemanden fra BMW: Baby med masser af bid

Svulmende skærmkasser og brede dæk - M2 er gearet til at tackle alle 370 hk.
Foto: Scanpix Denmark

Mindstemanden fra BMW: Baby med masser af bid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Potens. BMW M2 er mindstemanden fra BMW's performance-afdeling. Men den lille ny gør livet intenst for selv en fuldbefaren styrmand

I løbet af de seneste år er der sket en rivende udvikling blandt de mest potente udgaver af kendte gadebiler. I slutningen af 1990'erne var 200 hk stadig mange hestekræfter, og skulle du ramme 100 km/t. på under fem sekunder, skulle du have fat i en italiensk superbil med mindst otte cylindre.

I dag har Audis, Mercedes'’ og BMW's mellemstore performance-modeller mellem 400 og 500 hk og præsterer som en Ferrari 360 Modena. Ferrari 360 Modena ramte 100 km/t. på 4,3 sekunder, da den blev lanceret i 1999 med sin 3,6 liters V8-maskine. Det er samme tid, som en tre-liters BMW M4 skal bruge i 2016 med to cylindre færre.

I virkeligheden er pointen, at de klassiske performance-udgaver af tyskernes mellemstore sedaner er blevet vanvittigt vilde. Faktisk så vilde, at de er mere, end man som almindelig bilist kan håndtere uden et seriøst kørekursus. Da jeg testede Mercedes-AMG C63 med 510 hk for nylig, var jeg voldsomt imponeret, men samtidig forbeholden for at slippe bare halvdelen af hestene fri på almindelig vej. For trådte jeg speederen i gulvtæppet, bevægede speedometernålen sig så hurtigt, at jeg - inden jeg vidste af det - var i karambolage med en lang række af færdselslovens bestemmelser og kunne have parteret en huskat med frontspoileren uden en jordisk chance for at nå at reagere. Mængden af råstyrke var så overvældende, at man kun kunne lege med for alvor, hvis man enten havde en velfriseret og trafikforladt autobahn eller en lukket racerbane.

BMW M2 Aut.
BMW M2 Aut.
Foto: Scanpix Denmark

Det perfekte kompromis

Det var både fedt og imponerende. Men ubrugeligt og halvfarligt i den virkelige verden. Køber du en potent tysk prestigebil, køber du den også for at have det sjovt i dagligdagen. Og der er ikke meget sjov ved hverken at miste kørekortet eller partere genboens kat. Derfor synes BMW's nye M2 som det perfekte kompromis. Den er stadig voldsomt potent med 370 hk og en 0-100 km/t. på 4,5 sekunder. Men hvis BMW M4 og Mercedes-AMG C63 er at sammenligne med den kugleknusende engelske fodboldlegende Vinnie Jones, så er M2 mere Stig Tøfting, og det synes alt andet lige mere håndterbart.

BMW M2 er M-afdelingens mindste bil. Men det gør den ikke flad eller impotent. Den er bare at betragte som en lidt mindre blodhund end resten af koblet. Den bruger den samme seks-cylindrede 3,0-liter rækkemotor med turbo som BMW M235i. Men den låner cylindre, krumtap og et opgraderet kølesystem fra BMW M4. Det betyder 370 hk i stedet for M235i's 326 hk. Topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t., men med M Drivers Package (hvor køberen får et BMW-kørekursus) hæves topfarten til 270 km/t.

Der er ingen tvivl om, at M2 er voldsom. Fordi testbilen har en syv-trins dobbeltkoblingsgearkasse, rammer den i virkelighe- den 100 km/t. på 4,3 sekunder, og så er vi tilbage ved de lidt for potente supergade- biler. Men M2 er ikke decideret uhåndter- bar. Og fordi den er mindre end sine søskende i M-børneflokken, finder jeg den også lidt lettere tilgængelig. Tag en M5 som ek- sempel. Den testede jeg på en sydspansk ra- cerbane, daden blev lanceret. Den var og er afsindigt hurtig. Men den er næsten for stor og tung til rigtig at give køreglæde.

Her er M2 markant mindre og dermed også mere tilgængelig. Den er lettere på fødderne end en M5 og M4. En M4 vejer 1595 kg og er dermed 25 kg tungere, så M2 er at betragte som M-afdelingens lette kavaleri.

Men ret skal være ret, og den er jo ikke markant lettere end en M4, og der er da også lang vej til f.eks. en letbenet Mazda MX-5. Men store motorer, stærke gearkasser og tysk luksus vejer, og især det sidste mangler M2 ikke noget af. El-lædersæder, el-spejle, klimaanlæg, navigationsanlæg og den store lydpakke havde testbilen, og det vejer altsammen.

Foto: Scanpix Denmark

Kanon på en racerbane

Efter en uge i bilen er jeg svært splittet. På den ene side elsker jeg dens potens, dens rå racerlyd, dens attitude og kompromisløshed. Den er stenhård selv i komfortindstillingen, og så er den altid klar på sjov. Den hvisker mig konstant i øret, om vi ikke lige skal give los og finde et stykke asfalt med et par sving og ingen modkørende.

M2 er brutal. Også tættere på feltet af brutale mellemklassebiler som RS4, M4 og AMG C63, end jeg havde troet. Men det gør den ikke dårlig - bare mere kompromisløs. Det gør den dog samtidig til mere af en niche-foreteelse. Den er en anelse mindre hverdagsduelig, end jeg havde forventet - til gengæld vil den være 10 gange mere værd på en track-day (hvor private lejer sig ind på en racerbane) end på almindelige landeveje - med dens mange kompromisløse løsninger, de massive bremser, den hårde undervogn og det meget nærværende lydbillede. Kanon på en racerbane, men trættende på et halvhjertet repareret stykke storkøbenhavnsk asfalt.

I virkeligheden ender jeg med at være begejstret for M2, men skulle jeg selv vælge, ville jeg tage en BMW M235i i stedet. Nuvel - den har færre kræfter og er lidt langsommere. Men ikke noget, der er nævneværdigt, når det kommer til hverdagsbrug, og så koster M235i fra 685.400 kr., hvor M2 koster fra 938.400 kr. M2 er til den entusiastiske track-day-kører, der vil have den rå køreoplevelse både til hverdag og til banefest. De fleste andre vil ikke have, hvad der svarer til 260.000 kroners mere glæde af en M2 end en M235i. En pointe, der samtidig siger en del om M235i’s kvaliteter og dens uhyggeligt skarpe pris.

Motorlyden er eminent og minder om et stormvejr i horisonten.
Motorlyden er eminent og minder om et stormvejr i horisonten.
Foto: Scanpix Denmark
M2 er en muskelbil mere end en familiebil, hvilket ALT ved den også skriger, både motor, hjul og læderrat.
M2 er en muskelbil mere end en familiebil, hvilket ALT ved den også skriger, både motor, hjul og læderrat.
Foto: Scanpix Denmark
Det lille M2-mærke afslører for BMW-kendere, at her har vi at gøre med en regulær bulderbasse.
Det lille M2-mærke afslører for BMW-kendere, at her har vi at gøre med en regulær bulderbasse.
Foto: Scanpix Denmark
Foto: Scanpix Denmark
Foto: Scanpix Denmark
Foto: Scanpix Denmark
Foto: Scanpix Denmark
Foto: Scanpix Denmark
Foto: Scanpix Denmark
Foto: Scanpix Denmark
Svulmende skærmkasser og brede dæk ? M2 er gearet til at tackle alle 370 hk.
Svulmende skærmkasser og brede dæk ? M2 er gearet til at tackle alle 370 hk.
Foto: Scanpix Denmark

Mindstemanden fra BMW: Baby med masser af bid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce