Lynæs-jollen er tryg i al slags vejr

Der sejler stadig mange Lynæs-joller rundt i Danmark - her gør tidligere skibsfører Jens Sørensen, Svendborg, klar til at hive kludene op på Gokke fra 1968 og stikke til søs fra Svendborg. Det flotte bovspryd på Lynæsen har Jens Sørensen selv bygget til båden for at forbedre sejlegenskaberne.
Foto: Nils Mogensen Svalebøg

Lynæs-jollen er tryg i al slags vejr

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

"Når man ikke kan klare sig på fjorden i en Lynæsjolle, er det overhovedet umuligt at være der i en jolle."

Sådan lyder et gammelt ordsprog fra fiskerne i Lynæs, når de beskriver bådens gode sø-egenskaber, og ordsproget gælder stadig, lyder det fra flere af de knap 1000 Lynæs-ejere i Skandinavien - for ikke at nævne de mange nye Lynæser (Midget 20, 26 og 31), der er blevet en succes i Holland og England.

Kendskabet til den usædvanlige jolle og senere sejlbåd med kahyt kan føres helt tilbage til 1820, hvor lods Ole Jensen, Frederikssund, byggede den første jolle af slagsen.

Særkendet var også dengang bådens karakteristiske rundglattede agterstævn og store bredde, som gjorde, at den bjergede sig helt fantastisk, uanset hvor søen kom fra.

Efter en katastrofal orkan i 1852, hvor mange fiskere satte livet til, byggede Ole Jensen er serie fiskerbåde efter Lynæs-jollens principper, godt sejlende og utroligt søgående. På denne måde blev den lille jolle moder til de store fiskerbåde.

En af Ole Jensens dygtigste lærlinge, Peter Madsen, begyndte senere for sig selv i Lynæs og byggede adskillige sødygtige både til fiskeri i Kattegat. Hans sønner, herunder bådebygger Christian Madsen, førte traditionerne videre og byggede Lynæs-joller uden tegninger og skabeloner, men med kunsthåndværkerens øjemål, dygtighed og erfaring. Omkring 1860 var der 700-800 Lynæs-joller i Skandinavien, men derefter var udbredelsen stærkt aftagende, utvivlsomt på grund af for få specialister, og fordi fremstillingen blev for kostbar.

I slutningen af 1960'erne kom der atter gang i produktionen, da Lynæs Bådeværft gik over til at benytte glasfiber. Ved at tage hensyn til især forskellen i materialernes vægt og lytte til Christian Madsens gode råd lykkedes det at kombinere bådens sødygtighed med glasfiberens fordele med hensyn til holdbarhed, tæthed og let vedligeholdelse.

Lynæs-jollen er tryg i al slags vejr

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce