Et godt dæk er et kompromis

Et godt sommerdæk skal stå fast på regnvåde veje, som den danske sommer desværre ofte er plaget af. Stor dæktest guider til de bedste af slagsen. Fotos: ADAC
Foto: Wolfgang Grube/ISP Wolfgang Grube

Et godt dæk er et kompromis

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tysk test afslører store forskelle på sommerdæks egenskaber. Her er de bedste og værste

Nogle dæk står som klæbet fast på tør asfalt.

Det er en fordel, hvis det ikke samtidig betyder høj rullemodstand, som øger benzinforbruget.

Andre er gode til at pløje gennem vandpytter med. Og det er vel værd at satse på, hvis deres grove mønster ikke samtidig får dem til at larme.

En tredje gruppe fjedrer blødt og komfortabelt. Det kan være meget behageligt, hvis de altså ikke er så bløde, at de slides op på ingen tid. Nej, det er ikke nemt at vælge dæk. Man må gøre sig helt klart, hvad man er ude efter, når man skal finde de ringe, som passer bedst til ens bil, køremønster, temperament og tegnebog.

På højhastighedsbaner tester man bl.a. den støj, som dækkene udleder.
På højhastighedsbaner tester man bl.a. den støj, som dækkene udleder.
Foto: Wolfgang Grube/ISP Wolfgang Grube

35 dæk

FDM's medlemsblad Motor gennemgår i aprilnummeret en tysk test af i alt 35 dæk fordelt på størrelserne 14 tommer (185/60), der passer på de meget populære mikrobiler, og 16 tommer (205/55), som er det mest solgte dæk i Danmark og passer til den såkaldte Golf-klasse.

Tyskerne har lavet det grove arbejde med at drøne gennem undvigemanøvrer på tør og våd asfalt, måle støj, slid, rullemodstand og så videre, hvorefter FDM har nærlæst resultaterne og givet dækkene karakterer.

Lav rullemodstand og godt vejgreb hænger desværre sjældent sammen, og flere af de såkaldte "grønne" dæk falder igennem.

FDM råder på den baggrund bilejere til at vælge dæk med fokus på sikkerhed frem for kun økonomi.

- Det er helt selvfølgeligt, at man forsøger at tænke miljøet mest muligt ind i driften af sin bil. Også når det gælder dækkene. Et godt dæk handler dog ikke kun om lavt brændstofforbrug, men også om slidstyrke og frem for alt sikkerhed, siger bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen. Her viser testen, at flere af de grønne dæk har mindre gode egenskaber, når det gælder om at stå fast på våd vej.

Flere af de grønne dæk, der har særligt lav rullemodstand, har mindre gode egenskaber, når det gælder om at stå fast på våd vej.
Flere af de grønne dæk, der har særligt lav rullemodstand, har mindre gode egenskaber, når det gælder om at stå fast på våd vej.
Foto: Wolfgang Grube/ISP Wolfgang Grube

De bedste i 14-tommer

Særligt i gruppen af 14-tommer-dæk illustreres forskellen mellem de grønne og de traditionelle dæk. Blandt gruppens bedste finder man dæk fra nogle af premium-producenterne, hvis grønne alternativer samtidig ligger blandt gruppens ringeste.

Dækkene har alle mindre gode egenskaber på våd vej. I alt 12 af de testede dæk, seks fra hver gruppe, opnår bedømmelsen god, mens 20 bedømmes som gennemsnitlige. For tre dæk er karakteren så ringe, at FDM direkte fraråder køb.

I gruppen af 14-tommer-dæk klarer seks af de 16 testede dæk sig glimrende. De tre bedste er Continental Conti PremiumContact5, Goodyear Efficient-Grip Performance, og Nokian Line, mens det absolut værste er Matador MP16. Kun ét dæk får seks stjerner i den samlede test, og det befinder sig i næste kategori.

Dækindustrien skælver, når ADAC tester dæk, for resultaterne kan have stor betydning for salget.
Dækindustrien skælver, når ADAC tester dæk, for resultaterne kan have stor betydning for salget.
Foto: Wolfgang Grube/ISP Wolfgang Grube

De bedste i 16 tommer

Blandt de 18 testede 16-tommer-dæk er der også seks dæk med fine karakterer, de bedste er Michelin Primacy 3, der får seks stjerner, mens Goodyear Efficient Grip Performance og Continental ContiPremium Contact begge får fem stjerner. Tl gengæld skal man absolut holde sig fra Nankang Econex Eco-2

- Selv om dæk de senere år er blevet bedre, er udfordringen stadig, hvordan producenterne kan forbedre egenskaberne på ét område, uden at det går ud over andre. Derfor er et godt dæk også et kompromis. Det er derfor en god idé at nærlæse resultaterne for de enkelte dæk i testen for at finde det dæk, der passer bedst til én, og hvad man lægger vægt på, siger Søren W. Rasmussen. Der er dog ikke altid en sammenhæng, og således var Michelins og Continentals "sorte" og "grønne" dæk lige gode med hensyn til slidstyrken.

Du må derfor studere testen dæk for dæk for at få alle detaljerne med, så du kan finde frem til det dæk, der passer til netop dine behov. Resultaterne kan granskes ganske gratis på FDM's hjemmeside.

I karaktergivningen har FDM ikke set på priserne, da de svinger voldsomt fra forhandler til forhandler.

Derfor anbefaler bilistorganisationen, at man henter tilbud flere steder, før man bestiller nye sommersko til bilen.

Et godt dæk er et kompromis

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce