Brugt Postmand Per-bil i høj kurs

En brugt Citroën Berlingo i versionen, der kom i 2008, er et godt køb på brugtmarkedet. Men den er eftertragtet, så det kan være svært at sikre sig det rigtige eksemplar. Fotos: Jonas Ahlstrøm

Brugt Postmand Per-bil i høj kurs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stor interesse for brugte Citroën Berlingo. Det skyldes især masser af plads og solid teknik

Prøv lige at kikke rundt og se, hvad den rummelige Citroën Berlingo har betydet for tusindvis af familier, der har manglet plads til bleer, barnevogne og byggematerialer. For hverdagens helte kom Berlingo som en gave fra himlen. Det var i 1996.

Men indrømmet - fra første færd var bilen ikke videre raffineret i sin udstråling og indretning. Den lugtede noget af varebil med bagsæder, og sikkerheden var mildest talt ringe.

Det blev heldigvis bedre i 2008, da Citroën lancerede en helt ny Berlingo. Den model er så vellykket, at en brugt Berlingo er en notorisk eftertragtet vare.

Interessen er meget stor, for en brugt Berlingo er ofte god værdi til pengene, siger markedsanalytiker Jan Lang, der følger bilmarkedet tæt hos Bilbasen.

Desværre for bilkøberne er udbuddet ret lille, og det betyder, at bilerne ofte bliver revet væk.

Citroën Berlingo kører ikke som en personbil, men forcerer sikkert både motorveje og skarpe kurver.
Citroën Berlingo kører ikke som en personbil, men forcerer sikkert både motorveje og skarpe kurver.

Vælg benzinmodellen

Priserne begynder ved 80.000 kroner for en 2008-årgang med et højt km-tal - ofte omkring 150.000 km. Men for blot 10.000 kroner ekstra er det muligt at finde Berlingoer med 100.000 km på tælleren.

Jan Lang opfordrer til, at man går efter en benzinudgave, som er mere velegnet til bykørsel og billigere at vedligeholde. Samtidig kan 1,6 dieselmotoren blive dyr i reparation. Det skyldes, at turboen på netop denne motor har en tendens til at gå i stykker, hvis bilens olie bliver nedbrudt for hurtigt i motoren og bliver til olieslam, som tilstopper systemet. Det kan have den konsekvens, at blandt andet turboen går i stykker på grund af manglende smøring.

Generelt er Berlingo dog ganske solid, og reservedelspriserne er fornuftige, siger Jan Lang.

Desværre er udbuddet af benzinmodeller ret begrænset, og de er heller ikke, som det ellers plejer at være tilfældet, billigere end dieselbilerne.

Peugeot havde fra starten for 18 år siden en tilsvarende version, kaldet Partner, der i første generation også solgte godt. Men den nye Partner, kaldet Teepee, fik aldrig fat herhjemme og er så godt som umulig at opdrive i Danmark. Men finder du et eksemplar, er denne artikel også gældende, for der er ingen forskel.

I øvrigt bør du holde dig fra Berlingo fra første generation, som har en meget ringe crashsikkerhed.

Her er først og fremmest god plads og en masse aflæggerum. Men man sidder faktisk ganske glimrende i sæderne.
Her er først og fremmest god plads og en masse aflæggerum. Men man sidder faktisk ganske glimrende i sæderne.

Superpraktisk

Uanset motorvalg har Berlingo et praktisk interiør med kopholdere mellem sæderne og flere smårum til nøgler, kort, kamera, mobiltelefon, sutter og servietter lige ved hånden. Omme bag bagsædet har den et overdådigt bagagerum, så der er plads til en fuldvoksen Odder-barnevogn i bagagerummet, uden at du behøver slå den sammen.

Sikkerheden var blevet bedre end i forgængeren, omend den kunne være bedre: Kun fire stjerner i Euro NCAP-crashtesten dengang svarer i bedste fald til tre stjerner i dag.

Pladsforholdene er fortsat eksorbitante. Takket være den katedralske loftshøjde kan tre gardere vist godt beholde bjørneskindshuerne på deromme, uden at småfolk behøver ærgre sig af den grund. For sædet er så højt og siderudernes underkant så lav, at også ungerne kan kigge ud fra deres barnestole.

Den byder samtidig passagererne indenfor på den mest belevne facon: I stedet for at dumpe ned i sædet går man næsten direkte ind i kabinen. Til glæde for ældre bilkøbere med stive rygstykker - eller nybagte forældre, der også er godt på vej til at få diskusprolaps, når de forsøger at sætte poderne fast i barnestolen.

Bagagerummets størrelse fornægter sig ikke, selv med bagsædet i brug, men hvis du vipper bagsædernes ryglæn forover, kan du måbe over den balsal af et lastrum, der åbenbarer sig. Her er der tre kubikmeter.

Bagklappen er af tilsvarende dimensioner, og det betyder desværre, at den er tung at bakse med, hvis man ikke er blandt de højeste. Til gengæld går den op til vandret og danner under skovturen et halvtag på 1,25 m ud fra bilen.

Ikke ret mange biler sluger en stor Odder-barnevogn, uden at man behøver at slå den sammen. Men det gør en Berlingo.
Ikke ret mange biler sluger en stor Odder-barnevogn, uden at man behøver at slå den sammen. Men det gør en Berlingo.

Skydegod

Skydedøren er let at betjene i Berlingo, hvor den også kører en anelse mere præcist, men under alle omstændigheder er dørene effektive på færger og snævre parkeringspladser og gør en betydelig forskel, især hvis bilen skal bruges til daglig børnetransport.

Dieselmotoren i Berlingo gør det bedst i praksis: Det skyldes, at dens højere drejningsmoment giver færre gearskift og dermed lavere omdrejninger på motoren. Men du kan med fordel vælge den 1,6-liters benzinmotor, som er billigere i vedligeholdelse og ikke er følsom over for kortere ture, hvor maskinen ikke bliver varm.

På motorvejen kører Berlingo udmærket, selv om den lider af højfrekvente vibrationer, der begynder ved 130 km/t.

Det store frontareal betyder, at man godt kan mærke, om man kører med eller mod vinden, når denne er kraftig. Oftest foregår det ved moderate hastigheder, da kørestilen bliver, som bilerne ser ud: Hyggelig og afslappet.

Men pas på - naboer og venner vil plage dig for at låne din bil, når de skal hente møbler til børneværelset i Ikea eller et legehus i Silvan.

Hold dig fra den første generation Berlingo, som har meget ringe crashsikkerhed.
Hold dig fra den første generation Berlingo, som har meget ringe crashsikkerhed.
Foto: HAGE TOKE/POLFOTO
Peugeot fik aldrig gang i Partner, da der kom nye modeller i 2008. Men teknisk er Partner Teepee, som den hedder, identisk med Berlingo.
Peugeot fik aldrig gang i Partner, da der kom nye modeller i 2008. Men teknisk er Partner Teepee, som den hedder, identisk med Berlingo.

Brugt Postmand Per-bil i høj kurs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce