Behøver jeg virkelig skifte en utæt udstødning?


Behøver jeg virkelig skifte en utæt udstødning?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

? Jeg har en Mazda 626, der har kørt 210.000 km på godt ti år. Udstødningen larmer lidt rigeligt, og min mekaniker har konstateret, at der er nogle små utætheder ved tilslutningen mellem udstødningsrør og katalysator. Der er også lidt rust, og mekanikeren mener derfor, at jeg snart vil tabe udstødningen. Han anbefaler, at jeg får en ny udstødning med katalysator monteret snarest muligt.

Det er imidlertid en udskiftning til 6000-7000 kroner, så jeg vil høre, om man ikke blot kan reparere hullerne? Eventuelt ved svejsning. Kan jeg få bilen synet, hvis der er lavet reparationer på udstødningen i form af svejsninger eller andre lapperier. Jeg ved, at synsfolkene er ret skrappe med hensyn til forureningen fra bilerne.

Spørgsmålet er også, om det kan betale sig at lappe på udstødningen - eller skaden blot vil dukke op igen om nogle få måneder? Risikerer jeg, at katalysatoren skades ved reparationen, så den under alle omstændigheder skal skiftes? John

! Hvis der kun er tale om utætheder ved sammenføjningen mellem katalysatoren og udstødningen, kan det højst sandsynligt repareres. Allerførst ville jeg prøve, om spændebøjlen ved samlingen kan løsnes, hvorefter samlingen kan pakkes/smøres med noget specielt udstødningspasta, som hærder ved varmen, hvorefter udstødningen skrues sammen igen, og bilens motor kører i tomgang, mens udstødningen langsomt bliver varm, og pastaen hærder.

Er der deciderede rusthuller eller dybe rustangreb, kan en mekaniker skære nogle centimeter af udstødningsrøret, hvorefter der svejses et nyt rørstykke på i samme diameter.

Endelig kan man måske blot lappe rusthullerne ved at svejse nogle små bøjede plader på - sidstnævnte løsning er en rigtig "lappeløsning", men fuldt fagligt forsvarligt, hvis der er frisk jern at svejse i.

Og ved syn vil alle løsninger blive godkendt, hvis blot udstødningssystemet er tæt. Et krav er også, at katalysatoren virker, så udstødningsgassens indhold af giftige stoffer er på et lovligt lavt niveau.

En reparation holder selvfølgelig ikke evigt. Men ofte vil den holde længere end den øvrige del af udstødningssystemet. Så en vurdering af, om en svejse-reparation til for eksempel 1000 kroner i arbejdsløn kan betale sig, skal først og fremmest ske ved, at du selv - eller svejseren - kigger det øvrige udstødningssystem efter. Er lydpotterne ved at gå op i samlingerne, eller er der dybe rustangreb på potterne eller i bøjningerne på rørene, så holder disse dele nok ikke så længe. Men ser rør og potter rimeligt friske ud, så få dog repareret hullerne og håb på at køre et års tid eller mere.

Og uanset hvad, så er der ikke noget, som tyder på, at din katalysator skulle være defekt. Den ruster ikke op, men er lavet med en ydre skal med stor godstykkelse. Hvis studsen til katalysatoren er lidt rusten eller revnet, kan det helt sikkert betale sig at reparere denne og genbruge katalysatoren. Katalysatoren skades ikke ved eventuelle reparationer.

Katalysatoren er den dyreste del af udstødningssystemet, og den holder altså normalt til mere end 210.000 kilometers kørsel.

Lars Stokbro

Behøver jeg virkelig skifte en utæt udstødning?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce