Win-win

Made in China? Kinesiske Geelys køb af Volvo har skabt debat. Men handlen kan i sidste ende måske redde Volvo. Vi skal vænne os til en bredere globalisering. Et mærke som Land Rover er i dag således ejet af indiske Tata.

Win-win

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kinesiske Geely kan give nyt liv til svenske Volvo, lyder kommentarer til salget af Fords svenske kronjuvel

Hæderkronede Volvo på kinesiske hænder. Det scenarie blev en realitet, da bilproducenten Geely lige før jul købte det gamle svenske mærke fra amerikanske Ford, der er ved at strømline koncernen.

Handelen, som har sat følelserne i gang hinsidan, bliver positivt modtaget af internationale medier. Således kalder tyske Automobilwoche handlen for "perfekt", mens eksperter over for BBC News vurderer, at det kan blive en win-win-situation, fordi Geely, som i dag er en af de mindre kinesiske producenter, får tilført teknologi, mens Volvo nu kan blive solgt i et større antal.

Ifølge de internationale medier vil det være oplagt for Geely at flytte en del af produktionen til Kina, beholde udvikling og marketing i Sverige - og så for øvrigt skrue voldsomt op for produktionen for at få en større luns af det hastigt voksende kinesiske marked.

Volvo attraktiv

Vi havde herhjemme tidligere et specielt forhold til både Volvo og Saab, da de betragtes som "halvt" danske.

Ifølge Kjeld Erik Brødsgaard, der er professor ph.d. og Kina-ekspert på Copenhagen Business School behøver vi dog ikke nødvendigvis begræde, at Volvo nu er solgt til et mærke med hovedsæde i Østen. I en globaliseret verden og med en køber som Geely, der er et privat firma, er det nemlig udelukkende udsigten til en sund forretning, der er drivværket. Han ser flere årsager til, at Volvo er attraktiv for Geely.

- Det handler om brandet, om produktionsstyring og om teknologi, siger Kjeld Erik Brødsgaard.

Også Volvo om 10 år

Umiddelbart vurderer han, at Volvo også vil eksistere om 10 år.

- Volvo kan tilføre kineserne noget, de ikke har i dag, nemlig know-how. Hvis man bare købte mærket for at lukke det ned, ville der ikke være mening med det, siger han og henviser til, at det kinesiske computerfirma Lenovo for nogle år siden opkøbte IBM’s pc-afdeling, som stadig eksisterer i bedste velgående, efter at IBM solgte det fra. 

Handlen har affødt en debat om, hvorvidt Volvos anerkendte patenter inden for især sikkerhed nu er på vej til Østen. Men som en svensk Volvo-fan kommenterer på nettet, så har Ford jo allerede været der, og han henviser til, at nye Ford-modeller i dag har flere sikkerhedssystemer, der er udviklet af Volvo.

Som andre firmaer

I det hele taget mener Kjeld Erik Brødsgaard ikke, at der er den store forskel på, om det er et kinesisk firma, der køber, eller andre.

- Der er jo ikke tale om, at den kinesiske stat vil overtage alting ud fra en stor plan, der er styret fra Beijing. Geely er et privat firma, som arbejder på almindelige markedsmæssige vilkår. Kina er i dag en stærk økonomi, og vi skal vænne os til, at der kommer langt flere af den slags opkøb fremover, siger Kjeld Erik Brødsgaard, som konstaterer, at der måske heller ikke har været alternativer.

- Hvis nu der ikke var andre købere, kunne Ford jo være tvunget til at gøre det samme, som GM har gjort med Saab, altså lukke fabrikken. Spørgsmålet er, om det ville være en god ting for Volvo, siger han.

Men kan Geely så få held med at gøre en god forretning ud af Volvo, når andre ikke har kunnet? Internationale iagttagere mener, at kineserne har mulighed for succes, fordi de gør det samme som japanere for et par årtier siden: Tænker anderledes end traditionelle vestlige firmaer.

Handlen forventes formelt at blive afsluttet først på året.

Win-win

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce