Den nye Volvo S60 ser usædvanlig indbydende ud. Den lander herhjemme efter sommerferien
Udtrykket "skærgårdstraktor" kan vist godt og eftertrykkeligt droppes. Hvis nogle skulle være i tvivl, kan de blot betragte den nye S60, som Volvo nu kaster alle kludene af et par uger, før den vises på den internationale biludstilling i Geneve.

Det er nemlig den mest sexede Volvo, vi har set til dato. Men designerteamet med Steve Mattin i spidsen, som godt nok forlod Volvo i sommer, har også kælet for kurverne i den coupé-lignende bil.

Ifølge Volvo kan vi også sætte næsen op efter køreegenskaber, der matcher det sportslige ydre. Faktisk lover fabrikken, at S60 får hårdere undervogn og bedre styreegenskaber end nogen Volvo ever.

Nu da det er en Volvo, er koncernens hofmærke, sikkerhed, dog ikke glemt. Således får alle S60 Advanced Stability Control, der forebygger og griber ind ved usikker kørsel, mens Corner Traction Control skulle give ro på kurvekørslen. Det samme gælder City Safety, vi kender fra XC60, der selv bremser bilen ned ved risiko for sammenstød i byen. Ekstraudstyr er Pedestrian Protection, der virker på samme måde - her op til 35 km/t - og som selv stopper bilen, før en fodgænger rammes.

Motorer

S60 kommer med en bred vifte af motorer, blandt andet en række nye benzinmotorer betegnet T3, T4 og T5, hvor de to første er1,6’erer med 150 hk og 180, og den sidste en 2,0 med 240 hk. Samtidig er der en økonomisk Drive-dieselmotor på 1,6 liter og 115 hk på vej. De første motorer, som den introduceres med, bliver dog to benzinere og to diesel, nemlig T6 - sekscylindret 3,0 liters motor på 304 hk og 2,0T - firecylindret motor på 204 hk samt D3 og D5, der er 2,0 og 2,4 liter, begge femcylindrede, og som yder 163 og 205 hk.

Modellen, som Volvo forventer, skal sælges i stykantal af 90.000 om året, produceres på Volvos fabrik i Gent i Belgien. Den nye Volvo S60 introduceres herhjemme til august/september.

De danske priser kendes endnu ikke.
  • fyens.dk