Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Vinder-van fra Fiat

Den lille Fiat Fiorino er ikke engang fire meter, når den strækker sig, men den er rummelig og let at styre rundt i byen.

Vinder-van fra Fiat

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fiat Fiorino er næsten perfekt til transport i byen, den kører langt på literen, og prisen er til at overse

De små biler boomer derudad - også på markedet for erhvervsbiler, hvor den lille Fiat Fiorino er blevet en del af bybilledet sammen med de tekniske søskende, Citroën Nemo og Peugeot Bibber. Og det forstår vi godt efter en prøvekørsel af bilen, der også er kåret som Årets Varebil 2009.

Den lille Fiat er skabt til at stikke rundt med små, tunge læs i bytrafik. I bagenden har den en stor dobbeltdør, så den kan grovfodres med varer med en gaffeltruck, og i højre side har den en skydedør, så posten og ølmanden kan hive varerne stykvis ind på fortovet. Skydedøren er standard i Elegant-versionen, men koster knap 3000 kroner ekstra i basisudgaven, som vi tester her.

Fiorino er på størrelse med en Fiat Grande Punto, men er højere og rummer alligevel 2,5 kubikmeter i lastrummet og kan laste en euro-palle.

Og så kører den op til 22,2 km/l med sin dieselmotor, og prisen er 101.740 kroner plus moms og levering.

God kørestilling

Lad os begynde i det ranke førersæde inde bag rattet. Bevares, her er hård plast og synlige svejsninger i rå mængder. Men kan du leve med det upolerede look, virker alting solidt og tillidsvækkende. Gearskiftet er måske ikke raffineret, men det sidder lige ved hånden.

Hele molevitten trækkes af en 1,3-liters-dieselmotor, som er den eneste motorisering, men den bringer Fiorino rask rundt i byen. Er bilen læsset til randen, kniber det dog med kræfterne ude på motorvejen. For bilens frontareal er ganske stort, så der skal flyttes en del luft ved høj fart. Og det kan både høres på motorens anstrengte knurren og ses på kørecomputeren, som viser forbruget.

Hårde fjedre

Den klejne italiener kan leveres med ESC-antiskrid til 2500 kroner og aircondition til 5000 kroner, mens importøren forlanger 3000 kroner for partikelfilter.

Affjedringen er dog ganske hård, og det skyldes sikkert den korte afstand mellem for- og bagaksel, der gør, at Fiorino hopper derudad - over byens brostensbelagte gader.

Men generelt er den velegnet i byen, og har en sjælden evne til at smyge sig gennem stadig mere trafikerede storbyer og finde vej til selv den mest snævre parkeringsplads.

Du bør dog overveje luksusmodellen, Elegant, hvor du blandt andet får aircondition og justerbart rat med i prisen, så mangler Fiorino faktisk ikke noget i forhold til større biler.

Vinder-van fra Fiat

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.