Vind i håret og buler i panden

Stakkels hoved. Passagerne på bagsædet slår hovedet, hvis man vælter med Citroën C3 Pluriel.

Vind i håret og buler i panden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den tyske bilistorganisation ADAC kræver stærkere rammer rundt om forruderne og bedre beskyttelse, hvis en cabriolet ruller rundt. Værst går det ud over fører og passagerer i Citroën C3 Pluriel

Det er herligt at køre cabriolet, men beskyttelsen af fører og passager foran og bagved er meget mangelfuld, viser ADAC's store test af sikkerheden i små cabrioleter.

Mini Cabriolet, Peugeot 207 CC og Citroën C3 Pluriel er testet for, hvor godt de beskytter fører og passagerer på forsædet og passagerer på bagsædet, hvis bilen skulle vælte rundt.

I Citroënen er sikkerhedsbøjlerne agterude alt for lave, og konstruktionen af sikkerhedsselerne holder ikke folk godt nok på plads. C3 Pluriel har ingen speciel beskyttelse, hvis vognen skulle rulle rundt, Mini har et passivt beskyttelsessystem med faste bøjler agter, som står fast, mens Peugeot har en sensorstyret beskyttelse, hvor sensorerne registrerer, at bilen er i færd med at rulle rundt, og fyrer en krudtladning af, som får styrtbøjlerne til at poppe op.

Resultatet af væltetesten er, at ingen af bilerne er helt sikre, hvis de vælter. Peugeot er bedst, da bagsædepassagererne er godt sikret. Det er værre på forsæderne, fordi A-stolpen ved forruden giver meget efter. Men de, der sidder forrest, nyder også godt af den automatiske bøjle bagest. Desværre gør en dårlig konstruktion af sikkerhedsselerne det muligt at overkroppen kan hænge ud fra bilen, da skuldrene nærmest glider ud af bæltet.

Minien er solid nok, men igen er det uhensigtsmæssige sikkerhedsseler, der kan give skader. Og så er den fastmonterede bøjle for kort for personer over 1,75 meter.

Dårligst går det med Citroën. Rammen rundt om forruden bøjer sig ikke så meget som i Peugeot, men alligevel bliver sikkerhedsbøjlerne for korte for selv små personer.
Bedre. Peugeots styrtbøjler popper op, når den ruller rundt og sørger for, at især bagsædepassagerer er udmærket beskyttet. Men foran er heller ikke denne bil optimalt beskyttet.
Bedre. Peugeots styrtbøjler popper op, når den ruller rundt og sørger for, at især bagsædepassagerer er udmærket beskyttet. Men foran er heller ikke denne bil optimalt beskyttet.

Kræver bedre sikkerhed

Ifølge ADAC er en af de største udfordringer til cabrioleterne, at de har for svage A-stolper på siden af frontruden. I alle bilerne bøjede A-stolperne sig, så beskyttelsen af fører og passagerer blev forringet.

ADAC kræver også, at producenterne laver større overlevelsesrum ved hjælp af styrtbøjler. Og så er sensorstyrede sikkerhedsseler og antiskridsystemer vigtige, så bilerne ikke vælter, mener ADAC.
Middel­mådig. Mini Cabriolet beskytter bagsædepassagerne bedst.
Middel­mådig. Mini Cabriolet beskytter bagsædepassagerne bedst.

Vind i håret og buler i panden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce