Jeg har med stor interesse læst din artikel om rur. Det spørgsmål har plaget mig hele vinteren: Hvordan skal jeg få bugt med dem? 

Jeg er ny ejer af en lille mortorbåd af ældre dato. Jeg har ønsket mig en båd i mange år, og efter aftale med fruen skulle den anskaffes, når der blev mere tid til at være i vores dejlige sommerhus ved Nyborg.

Da jeg så en annonce for en passende båd i avisen, måtte jeg hen at se den - størrelsen (15 fod) - og prisen var lige det, jeg havde tænkt. Så for at andre ikke skulle komme først, var jeg simpelhen nødt til at handle hurtigt - og to timer senere holdt jeg derhjemme med den fine og velholdte båd på en ligeledes velholdt trailer.

Fruen, som var ved at gøre klar til frokost, da det meste af familien var inviteret, var dog ikke helt så begejstret.

Det blev hverdag igen, og sommeren var måske ikke så god, som jeg havde forudset. Enten blæste det for meget, eller der var andre gøremål, så der blev knap sejlet så meget, som jeg havde regnet med - nok mere på det niveau, som fruen havde forudset ...

Så da båden skulle op i september, lignede den noget, som var løgn - lige netop som du beskriver skruen, men bare over hele bunden! 

Hvordan får jeg det stads af.? Hvad er bedst at smøre bunden med, inden den skal i vandet? I år skal der nemlig sejles!

Hej Henning - jeg kan høre, at du på den ene side er nybegynder i faget, men på den anden side er hurtig til at lære: Vi andre har haft et helt liv til at filosofere over fænomenet kvinder og både - uden at blive ret meget klogere - du har fattet fidusen i løbet af en enkelt sæson, og det tyder på et sådant nemme, at jeg snart skal få forklaret dig et par grundliggende småting om både og bundmaling.

Når du lader jollen ligge i vandet, så vil bunden på få dage være dækket af alger, og i løbet af et par uger vil rurene have etableret sig som små hvide knappenålshoveder. På dette stadie kan man endnu nå at komme djævelskabet til livs ved at tage jollen på land og skrubbe og spule bunden, men venter du et par uger mere, er du solgt til stanglakrids: Algerne er blevet til et mørkt og klistret tæppe, og rurene har nu sat sig godt og solidt fast ved hjælp af en lille plade eller fod af kalk - de sidder som limet fast, og sidst på sæsonen er hver eneste af de små banditter vokset til en lille vulkan med en diameter på 5-10 mm.

Du kan skrabe selve »huset" eller »vulkanen" væk, men tilbage sidder tusinder af hvide, runde kalkplader, og de sidder forbandet godt fast.

Og nu vil du så vide, hvordan man slipper af med dem - og hvordan du undgår dem en anden gang. Det sidste først:

Medmindre du vil tage jollen op af vandet og skrubbe den en gang om ugen - hele sæsonen igennem, men især maj-juni-juli - så skal du helt ubetinget male med en giftig bundmaling. Der findes forskellige typer, som svarer til, hvor meget og hvor hurtigt du sejler - spørg i din lokale bådbutik.

Men nu står du altså i suppedasen og skal allerførst have fjernet resterne af de gamle rurer - de runde, hvide "fødder". Det kan være svært, og jeg har tit tænkt på, at hvis bare man kunne lave en lim, som er lige så stærk og vandfast, som den rurene bruger, så kunne man hurtigt blive rig.

Hvis båden er malet i bunden, og det kun er nogle få rurer, som skal fjernes, plejer man at slibe og skrabe forsigtigt - endelig ikke ridse igennem malingen.

Men jeg gætter på, at din båd er helt uden bundmaling af nogen art, og så kan skrabejern og sandpapir ikke undgå at ridse - derimod kan du udnytte det forhold, at rurenes fødder består af kalk, der som bekendt opløses af syre: Du koster ganske enkelt bunden med en passende syre - det kan være oxalsyre, men også en billig saltsyre fra byggemarkedet (bruges til rengøring af murværk). Tynd det til omkring 10-15 pct, og hold bunden vædet med en kost, indtil de sidste rester af kalk er opløst. Gelcoat’en tager ikke skade, men pas på hænder, øjne og skruetøj!

Kære Henning - det var den korte version! Her er ikke plads til den lange, men ta’ en snak med et par af "de kloge" på bådpladsen om det fænomen, som hedder osmose: Glasfiber er porøst og kan suge vand - hvis der er den mindste lille blære i fiberen, kan det resultere i det, man kalder pest - og det er ikke så godt. For både, som tages på trailer efter hver sejltur, har det ingen betydning - men ligger båden permanent i vandet, som du har planer om, skal den males i bunden med vandtæt epoxy, FØR du maler med giftig bundmaling.

Altså: Først (én gang for alle) epoxy-primer for at holde glasfiberen tør og undgå osmose - dernæst (hvert år) giftig bundmaling for at undgå begroning.

Det er s’gutte så let at være sømand ...
  • Fyens Stiftstidende