Subarus første dieselmaskine er et studie ud i fornem teknik. Men teknikken er installeret i Outback, der er en aldrende herre
Alt godt kommer til den der venter, lyder et klogt ordsprog. Men hvor længe er det så meningen man skal vente?

Hos Subaru har de i hvert fald ventet rigtig længe med at præsentere deres dieselmotor. Til gengæld er der også tale om en vaskeægte sensation: Verdens første serieproducerede boxerdieselmotor til en personbil. Og lad os bare slå armene ud og sige tillykke med indsatsen, der har været ventetiden værd.

Blot er det en skam, at japanerne ikke har udviklet en ny Outback, der kunne gå hånd i hånd med dieselmotoren på 150 heste. Selve bilen begynder nemlig at virke lidt bedaget, men det vender vi tilbage til. Først skal oliebrænderen have nogle fortjente ord med på vejen.

Meget kan man sige om Subaru, men det lille japanske mærke har altid gået sine egne veje. De synes, at sideruderne ikke skal have ramme ligesom på fordums tiders sportscoupéer, og bilerne bliver stædigt forsynet med træk på alle fire. Ingeniørerne har også en forkærlighed for boxermotorer, der præger alle modeller.

Støjsvag og vibrationsfri

Det siges, at en boxermotor er i bedre balance og den flade motor er lettere at installere lavt i vognen, så tyngdepunktet er så tæt på vejen som muligt. I princippet giver det et par gode forudsætninger for en ny dieselmotor, som i den grad bliver honoreret.

Det er i hvert fald længe siden, jeg har mærket så lidt til en fircylindret dieselmotor som i Subarus nye boxerdiesel. Den er både lavmælt under acceleration og høres slet ikke på motorvejen. Trækkraften er solid fra 1500 omdrejninger og opad, samtidig med, at den næsten kan kaldes en kostforagter med et gennemsnitligt forbrug ifølge EU-normen på 17,2 km/l. Vi kørte 16 km/l, som også er respektabelt i en firhjulstrækker på godt 1600 kilo, der har mere mekanik og flere aksler at drive rundt end en hverdagsvogn

Subaru-bokseren minder om, ja, en bokser. Den danser som en letvægter, men slår fra sig som en anden Muhammad Ali. Og I praksis virker de 150 heste fuldt tilstrækkelige.

Kun fem gear

Subaru har til lejligheden udviklet en ny femtrins manuel gearkasse, der kan håndtere dieselmaskinens høje moment. Umiddelbart lyder det igen som en stædig Subaru-løsning, da konkurrenterne alle har seks gear at råde over. I praksis savner du dog ikke det ekstra gear. Men nogen betjeningsmæssig lækkerbisken er det ikke.

Firhjulstræk er som sagt standardudstyr og altid koblet ind med 50 procent trækkraft på hver aksel. Stort set uden andre ulemper end det højere forbrug.

For mens de fleste andre firhjulstrækkere, høje som lave, tramper tungt omkring og lader sig mærke med de mindste ujævnheder på asfalt, ter Outback sig anderledes elegant. Den svæver over forhindringerne og bider sig fast i kurverne. Den er en velopdragen rejsemakker, der aldrig viger fra den udstukne kurs. Dermed minder Legacy til forveksling om Ford Mondeo, Mazda6 og VW Passat, eller hvad konkurrenterne ellers hedder.

Bedaget design

Ved første øjekast virker designet dog ikke videre opvakt. Med de kantede forlygter og ruder og den stejle hæk ligner den en bedaget stationcar, som står unaturligt højt i fjedrene. Derhjemme troede min bedre halvdel, at det var en brugt bil, jeg havde lånt. Hun var ikke klar over, at Subaru er en ingeniørdrevet virksomhed, der først for nylig har opdaget, at selv den bedste teknik skal pakkes pænt ind, hvis man vil sælge biler til andet end fanatikere.

Hvis du ikke er til rustikt design, kan det være en ide, at vente med Subaru-investeringen til næste år, hvor japanerne er klar med en helt ny generation.

Alligevel ved Subaru godt, hvad de skal have for fornøjelsen. Testbilen, en Outback 2,0d med Exclusive-pakke koster 523.800 kroner. Det er så inklusive læderindtræk, et stort soltag og nøglefri betjening. Omvendt er der næsten 80.000 kroner at spare, hvis du kan nøjes med basismodellen - det virker mere rimeligt. Merprisen i forhold til de respektive benzinudgaver forekommer dog rimelig. Helt præcis betaler du 15.449 kroner ekstra i forhold til Outback 2,5 benzin.

Set i lyset af de udmærkede præstationer og det lave dieselforbrug gør det benzinmodellen aldeles uinteressant. Og fører mig frem til, at de syv år, som Subaru har brugt på at udvikle den ny motor, har været ventetiden værd. Personligt ville jeg nok vente yderligere et års tid på næste generation Outback.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle

Motor skal være bølgebryder