Velskabt vildbasse

Markant. Audi TTS er skøn at skue. Den nye to liters TFSI-motor yder med sine 272 heste mere end TT'en med en 3,2 liters V6'er...

Velskabt vildbasse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Audi TTS er ikke kun skøn at skue - den skjuler vildskab og hele 272 heste.

Det er sjældent, at vi bruger ordet "skulpturel" om en bil.

Den første Audi TT, som blev søsat for 10 år siden med klare tråde til 30'ernes Auto Union Racere, levede ikke desto mindre op til betegnelsen.

Anden generation, som kom for et par år siden er kønnere og om muligt endnu mere harmonisk. Det forpligter. Men de må siges at have gjort noget ved sagen, teknikerne hos Audi.

Nu er det ikke fordi, TT har været en bovlam sag. Den nye TTS skubber bare overliggeren højere - og ret overraskende. Mens den "gamle" topmodel er en 3,2 liters V6'er med 250 heste, som klarer 0-100 km/t på 5,9 sekunder, disker TTS op med 272 heste og en accelerationstid, der hedder 5,4 sekunder. Forskellen er bare, at det sker med en firecylindret motor på to liter.

Men det tænker du ikke over, når du blæser ud ad motorvejen med en skøn symfoni fra de fire potente udstødningsrør i øregangen. Teknikerne har nemlig lydtunet bilen, så soundtracket er helt rigtigt - stramt og kraftfuldt. Det matcher TFSI-motoren, hvor det tekniske mirakel er sket ved at kombinere turbo og direkte indsprøjtning. Det er en teknik, vi kender fra den fine og smooth 1,8 liters TFSI med 160 heste, som er meget elastisk.

I TTS'eren er motoren brutal som Rambo i hans velmagtsdage, og turboen sikrer, at der er kræfter helt fra lave omdrejninger og langt ud i 6. gear. Så er det godt, at undervognen med "Magnetic Ride" er standard: Et tryk på en knap sætter vores TTS op fra "Normal" til "Sport", hvilket betyder, at bilen sænkes 10 millimeter, støddæmperne strammes op og de elektroniske systemer går i et program, hvor de indretter bilen efter din personlige - og sportslige! - kørestil.

Det kan mærkes, da vi trækker ud og accelererer, så det suger i maven: Den bil styrer og ligger klippefast på vejen. Under huden har vi Audis Quattro-system, som normalt har en fordeling af trækkraften med 60 procent baghjulene og 40 procent foran, men ellers automatisk fordeler trækkraften efter behov. Det sker diskret, men alligevel er vi ikke i tvivl om, at de mange heste ledes hen, hvor de giver bedst vejgreb.
4-takter. De fire udstødningsrør afslører, at det her en TTS. De er
4-takter. De fire udstødningsrør afslører, at det her en TTS. De er "soundtunede" for at lyde ekstra kraftfulde.

Tom Kristensen-leg

Nu må vi erkende, at man ikke kan lege Tom Kristensen til hverdag. Og sports-opsætningen, der omtrent giver en affjedring så hård som en sæbekassebil, er ikke sjov at leve med i det daglige.

Her er selv den normale opsætning rimelig hård, og måske i overkanten, hvis man har tænkt sig at køre på ferie i sin TTS'er langt ned i Europa. På den anden side, ved man, hvad der venter, når TTS-skiltet med det røde logo skinner på det markante kølergitter.

Inden for virker tingene med vanlig Audi-akkuratesse, og kvaliteten er i top. Især er det fladbundede TTS-rat sjovt at lege med. Det samme gælder bagspoileren, som selv hopper op ved 120 km/t, men som du også kan styre manuelt. Stylingen indenbords minder dog meget om A3-modellen, og det kan undre, at Audis designere ikke har givet TTS'eren større personlighed her. Pladsen er ok, men så heller ikke mere i "brønden" foran. Og vi kan ikke forstå, at polstringen omkring gearstangen, er så markant. Her kunne der hentes lidt mere knæplads.

På bagsæderne er der kun plads til et par mindre børn, og da sæderne ikke glider frem med "easy entry" er det svært at komme derom. Højden bagi er lav, og Audi advarer da også med skilte om, at man skal passe på ikke at få bagklappen i hovedet. Netop den store bagklap tager vi ellers hatten af for. Den giver en fin adgang til bagagerummet på acceptable 290 liter. Men hvis du åbner klappen i regnvejr, er der ikke meget afskærmning for vandet, som drypper ind.
Gedigent. Inden for virker tingene med Audisk præcision og kvalitet. Vi savner dog lidt mere særpræg.
Gedigent. Inden for virker tingene med Audisk præcision og kvalitet. Vi savner dog lidt mere særpræg.

Vildere TT på vej

Med TTS bevæger Audi sig næsten ind i Porsche-land. Med et prisskilt som, begynder ved 900.000 kroner er TTS heller ingen billig bil. Men set ud fra, hvor helstøbt den kønne coupé er, lyder det ikke urimeligt. Heller ikke set i lyset af standard-udstyret, som blandt andet omfatter Xenon-lys med LED-lygter, lædersportssæder og multifunktionsrat med flad bund. Men det kan undre, hvorfor noget så elementært som fartpilot er ekstraudstyr!

Og så er der for øvrigt godt nyt for de, som ikke kan få nok. Audi arbejder nemlig på en TTRS med 300 - og måske endda 350 heste, som skal søsættes til næste år.

Vi er allerede begyndt at glæde os...
Smukke former og enkle linjer har været TT'ens varemærke helt fra begyndelsen.
Smukke former og enkle linjer har været TT'ens varemærke helt fra begyndelsen.

Velskabt vildbasse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce