Vejhjælp er svær at gennemskue

Totempo tilbyder en gratis lånebil, hvis din egen bryder sammen. Men det kan være svært at gennemskue, hvad man siger ja til.

Vejhjælp er svær at gennemskue

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tilbud om gratis lånebil hos Totempo kan blive en dyr affære. Krav om mere gennemskuelighed

Et årligt abonnement på kun 360 kroner og tilbud om gratis lånebil, hvis ens bil bryder sammen en mørk aften på en øde landevej.

Det lyder godt, tilbuddet fra Totempo, der brager frem som den nye aktør på markedet for autohjælp. Men der kan hurtigt løbe ekstra omkostninger på. Lånebilen er nemlig kun gratis, hvis du vælger et Totempo-værksted frem for din gamle mekaniker. Og hvis du ikke synes om reparations-tilbuddet fra Totempo-værkstedet, får du lige en regning for udarbejdelse af tilbud, en regning for lånebil - og muligvis også en regning for oplagring af din bil - samt for transport til din egen mekaniker. Det er noget, som kan løbe op i flere tusinde kroner.

Det står i Totempos abonnementsbetingelser, men uden angivelse af priseksempler - bortset fra oplagring, der koster 75 kroner i døgnet - og det er ikke noget, der skiltes med i de farvestrålende kampagner for Totempo.
- Vi gør tingene på den mest fair måde, siger Arne Boesen, der adm. direktør for Totempo.
- Vi gør tingene på den mest fair måde, siger Arne Boesen, der adm. direktør for Totempo.

Frem i lyset

Det bør komme frem i lyset, mener Per Alkestrup, der er afdelingschef hos juridisk-teknisk afdeling, FDM.

- Det kan være svært at gennemskue, hvad der er hvad. Når man tilbyder gratis lånebiler, så skal pengene ind et andet sted, nemlig på værkstedsarbejdet. Det kan være svært for forbrugerne at se, hvad der er af skjulte omkostninger. Totempo skjuler de reelle omkostninger, siger Per Alkestrup.

- Enten skal Totempo oplyse de reelle priser på sine ydelser. Eller også skal folk tænke sig om, inden de kommer ind i et system, der er bygget op til at være fødekæde til Totempos værksteder, mener Per Alkestrup fra FDM, der som organisation har to kasketter i denne sag, dels som forbrugernes stemme, dels som samarbejdspartner med Dansk Autohjælp der har lodder i den store vejhjælpskrig.

Som mobiltelefoner

Erik S. Rasmussen, der er direktør for CAD og repræsenterer 1700 såkaldt frie værksteder, efterlyser mere åbenhed.

- Det var ligesom, da du kunne købe en mobiltelefon til en krone. Det ser ud til at være et billigt abonnement. Når først du er indenfor, så klapper fælden, siger han.

Eva Sjøgren, jurist hos Forbrugerombudsmanden, kan ikke forholde sig til den konkrete sag, men de generelle betingelser om markedsføring og vildledning er klare.

- Hvis man reklamerer med salgsfremmende foranstaltninger, skal betingelserne være oplyst i materialet. Og man må ikke udelade væsentlige oplysninger, siger Eva Sjøgren.

Arne Boesen, som er adm. direktør for Totempo, afviser, at autohjælpen har som hovedformål at skaffe kunder til værkstederne, og han pointerer, at det er to selvstændige forretninger. Arne Boesen mener ikke, at tingene kan gøres anderledes. Og han vil derfor heller ikke omtale de mulige ekstraomkostninger i markedsføringsmaterialet.

- Du kan ikke gøre det mere overskueligt. Vi kan ikke give et bud på de samlede udgifter. Det kan være, at det kun tager et øjeblik at give et tilbud. Det her er den mest fair måde at gøre det på. Folk kan frit vælge et andet værksted. Og vi er billigere, end hvis de skulle ud og leje en bil, siger Arne Boesen.

Hav af tilfredse kunder

Ifølge direktøren er det kun ganske få, som har fravalgt Totempo-værkstedet.

- Vi har et hav af tilfredse kunder, siger han.

DR's "Kontant" har netop haft Totempo under luppen. Her blev det kritiseret, at selv om Totempo på hjemmesiden skriver, at man har landets laveste priser sammenlignet med andre autoriserede værksteder, var kæden højere med en timepris på 595 kroner plus moms, hvilket er 743,75 kroner. En undersøgelse, som DR havde lavet, viste nemlig, at Totempo lå på 20 kroner mere pr. time. Totempo har derfor iværksat en ny uvildig undersøgelse.

I udsendelsen blev der vist et eksempel med et Totempo-værksted, der havde to timepriser. En for Totempo-kunder på de 595 kroner plus moms og en for andre, som var 150 kroner lavere. Ifølge Arne Boesen er det et enkeltstående tilfælde, og vedkommende franchise-værksted er blevet sagt op.

- Men, Arne Boesen, hvorfor sammenligne med autoriserede værksteder. Vil det ikke være mere reelt at sammenligne med CAD's priser? Det er jo ikke autoriserede værksteder for mange af bilerne.

- Vi har en kæmpe efteruddannelse og abonnerer på alle bilmærkers data. Det betyder, at vi har stærke værksteder, siger Arne Boesen, som påpeger, at en lang række af Totempos værksteder også er autoriserede forhandlere af Ford, Ssangyong og Nissan og Kia.

Vejhjælp er svær at gennemskue

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce