Skoda Superb er testens bedste kompromis til chaufføren, der lægger vægt på plads, komfort og lækkert udstyr
Man kan næsten se det for sig: En kortege Skoda Superb med tjekkiske ministre på vej til præsidentpaladset i Prag.

Men Skoda håber, at bilen, der stensikkert bliver et hit i Østeuropa, også vil tiltale danske firmabilister eller andre med hang til overdådige pladsforhold og forrygende komfort. Det kan ikke afvises, at der er mere plads til benene på bagsædet af dronningens Bentley til syv millioner kroner. Ellers er det svært at finde mere plads til langlemmede mandspersoner end i Skodas nye Superb.

Og pladsen er ikke bilens eneste force. Selv ved motorvejshastighed er der tyst i kabinen - næsten som i et forhistorisk gravkammer - mens udstyrslisten er omfattende, og Superb har testens kraftigste dieselmotor med 170 heste.

Prisen? 420.000 kroner inklusive udstyr, der ikke engang er standard i nogle direktionsvogne. Lad os lige ridse nogle flere hovedpunkter op:

Designet er en smagssag. Og du skal i hvert fald ikke gå efter en Superb, hvis du vil have opmærksomhed i trafikken. Under vores test var der forbløffende få trafikanter, der registrerede den tjekkede firmabil. Men de har selvfølgelig heller ikke set den skægge bagklap, der ved første øjekast får Skodaen til at ligne en klassisk sedan. Men der er to åbningsknapper: Længst ind mod midten åbner de bagagerummet, hvis du har mindre fornødenheder, der skal stuves af vejen, eller hvis du holder i en garage, hvor der er lavt til loftet. Mens et vedholdende tryk på den anden knap giver adgang til den femdørs Superb, hvor ladrummet ikke lader noget tilbage at ønske. Desværre skæmmer en bred stolpe agterude, der giver en stor blind vinkel.

Det gør listen over komfortdetaljer ikke. Den er lang som udvalget af tjekkisk øl. Drejbare xenonlygter, eljusterbart førersæde og en avanceret parkeringssensor er i hvert fald ikke hverdagskost for landevejens farende svende.

Stabil komfort

På lige vej ligger den stabilt og med en komfortabel affjedring, som ville gøre en statsmand glad og en langtur ganske behagelig. Og på racerbanen ligger den mindst lige så stabilt og giver endda et vist underholdningsniveau for chaufføren, selv om biler som Mondeo og Mazda 6 har mere præcis styring og skæggere opsætning af undervognen.

De mangler til gengæld et cockpit, hvor fører og passagerer nyder indretning og kvalitet, der har finish, som overhaler VW og nærmer sig Audi-niveau.

Det bringer os til konklusionen: Skoda Superb vinder suverænt gruppetesten.

Mere om emnet

Se alle
God høst af firmabiler

God høst af firmabiler

Mere x-faktor

Mere x-faktor

Firmaklassens sportsvogn

Firmaklassens sportsvogn