Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ulykker skal afværges i god tid

Det tyske Center for Automotive Research and Technology har skabt en autonom bil, der kan køre helt selv. Det ligger dog noget ude i fremtiden, før den kan blive et realistisk syn på vejene. Michael Frey fra centret viser Smart-bilen her.

Ulykker skal afværges i god tid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I fremtiden vil biler kunne tale sammen og undgå sammenstød. På de næste sider ser vi på bilsikkerheden før, nu og i fremtiden, for det er en kendsgerning at ...

Der bliver færre buler at rette ud i fremtiden. Fremover vil elektronikken nemlig i højere grad sørge for at forebygge ulykker og sammenstød, før de sker.

Sådan lyder forudsigelserne om, hvad vi kan vente os inden for de næste 20 år. Vi har allerede i dag set de første eksempler med Adaptive Cruise Control, som en række bilmærker kan levere, og som er en fartpilot, der automatisk holder afstand til de foran kørende og bremser ned, hvis man kommer for tæt på.

Næste skridt er de såkaldte lane keeping-systemer, der sørger for at bilen altid bliver i sin bane.

Leif Nielsen, som er sikkerhedsekspert hos FDM og organisationens medlem af Euro NCAP, som sikkerhedstester biler, vurderer, at bilerne inden for få år vil kunne kommunikere med hinanden, og blandt andet ved hjælp af radarer altid kunne holde afstand. Hvis der er optræk til ulykker, går systemerne ind og afværger.

Flyt på føreren

Som vi tidligere har beskrevet, er der sket en kæmpe udvikling af sikkerheden i biler over de seneste 40 år. Og den ser ud til at accelerere. Det sker blandt andet fordi ny teknologi som drive by wire, og brake by wire, der fjerner ratstamme og traditionelle bremsepedaler, gør det muligt at flytte rundt på, hvor føreren sidder, og dermed bilens opbygning. I princippet kan vedkommende sidde i midten.

På det tyske Center for Automotive Research and Technology, CART, der arbejder tæt sammen med bilindustrien, har man allerede udviklet en "autonom" bil, som helt via elektronikken kan køre helt selv, mens føreren bare er passager.

Forskerne tror dog først, at vi vil se drive by wire i 2015, mens brake by wire er inden for rækkevidde om nogle år.

Skanner for fodgængere

Andre ting, som allerede er lang fremme fra producenter som Bosch, Delphi, Continental og TRW Automotive, er systemer, hvor radarer skanner for fodgængere og selv aktiverer bremserne, mens andre systemer giver melding om havarerede biler eller udrykningskøretøjer. I den anden boldgade af sikkerhed er producenter på vej med nye seler, der indretter sig efter førerens vægt og klimaanlæg, der kan indstilles til hver person i bilen.

Noget andet er systemer med forlygter, der indstiller sig efter, om man kører på landevej eller motorvej, kan dreje med bilen og tage højde for refleksioner fra vanddråber. Fremtidsmusik? Nej det kan såmænd fås til den nye Skoda Superb, som lander i Danmark efter sommerferien. Fremtiden er lige om hjørnet.

Ulykker skal afværges i god tid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.