Efter tuning af min BMW 525 med turbo, intercooler og andet er motoren begyndt at spise ventilatorvinger. Kører jeg stille og roligt, for eksempel ved bykørsel, er alt i orden. Men når jeg skal spille lidt med turbomusklerne og vise, hvad min tunede racer magter, så går det galt.

Med en skrækkelig lyd splintrer motoren ventilatoren, så vingerne slås af, og ventilatorhuset omkring ventilatoren bliver ødelagt.

Jeg har nu skiftet to ventilatorer, som begge er blevet ødelagt ved lidt hidsig acceleration.

Med en lærlingeløn har jeg ikke råd til at blive ved med at fodre BMW’en med ventilatorvinger. Hvad skyldes problemet, og hvad gør jeg ved det?

Ventilatorvingerne er formentlig af et kunststof - sikkert en hård plasticblanding. Og når du lukker fuldt op for gassen og turboen, snurrer ventilatoren så hurtigt, at der skabes et undertryk ud mod køleren. Derfor suges ventilatorvingerne frem mod køleren, de bøjer lidt og rammer køleren, så ventilatorvingerne - og måske kølerens ribber - smadres.

Har du monteret kølingen til intercooleren foran den almindelige køler og er din bil kompakt med skørter og lignende foran, kan der simpelthen være for lidt luftgennemstrømning. Selve køleren kan også være sat til med insekter, skidt eller en anden substans, som forhindrer luftgennemstrømningen.

Endelig er der en speciel kobling/leje på din ventilator. Hvis den er skæv eller ikke kraftig nok til din turbotuning, kan det betyde, at ventilatoren vakler en smule ved høje omdrejninger, så vingerne støder på. Løsningen er at sikre en god luftgennemstrømning i bilens front og køler. Måske er det også muligt ved nogle små afstandsstykker at rykke ventilatoren et stykke længere væk fra køleren - hvis der er plads for motoren. Endelig må BMW eller det tuningsfirma, som har leveret turbosættet kende til problemet og afhjælpninge af dette.
  • fyens.dk