Mere end to en halv time blev skåret af omsejlingsrekorden rundt om Fyn i sidste weekends Palby Fyn Cup. Vinderbåden blev katamaranen "Angel" og rekorden: 10 timer og 7 minutter
Der var helt stille og roligt lørdag morgen i sidste weekend i marinaen i Bogense, hvor fem flerskrogsbåde var nået i mål og den første kølbåd var på vej i årets Palby Fyn Cup. Selv den kraftige vind, der havde bragt hele tre flerskrogsbåde i mål langt under den ni år gamle omsejlingsrekord, var der ikke meget af.

Ved otte-tiden var tre trætte, men seje drenge fra vinderbesætningen på fem fra den hurtigste båd, "Angel, stået op, nemlig Flemming Ipsen, tidligere OL-sejler i katamaran-klassen Tornado, samt Michael Hansen og Peter Bæksted, og de så forståeligt nok lidt klatøjede ud efter 10 timer på deres aldeles skrabede katamaran "Angel", hvor Arbejdstilsynet sikkert ville have grebet ind, hvis myndigheden var klar over de hårde arbejdsbetingelser om bord. Der er ingen velfærdsfaciliteter overhovedet på den skrabede, men lynhurtige båd.

- Vi vinder helt sikkert ikke overalt på grund af vores mål, men det er også lige meget: Vi har kun været her på grund af to ting, nemlig at komme først og hugge af den bedste vindertid, noterede de tre, der var på vej til morgenmaden.

Skipper Erik Filsø og katamaranens femte besætningsmedlem Lars Ørum var endnu ikke stået op.

De to første både over målstregen kom begge fra Skærbæk Sejlklub ved Fredericia, hvor der omkring bådbyggeriet Quorning Boats, som fremstiller hurtigtsejlende trimaraner under navnet Dragonfly, er et levende miljø af flerskrogssejlere.

Nummer to i mål var netop Quorning Boat's direktør, Jens Quorning i trimaranen "Orbit", som han ikke selv har tegnet, og som var i mål halvanden time efter "Angel". At han ikke sejlede i en af sine egne både, forklarede han med, at han gerne vil have nye inspirationer.

Og nu må de så selv finde ud af, hvem der har håneretten ved de kommende træninger, sejladser og fester ovre i Skærbæk, for selv om "Angel" var først i mål, var "Orbit" 58 sekunder hurtigere, når der blev taget hensyn til handicap. Så den ene båd var suverænt hurtigst, men den anden vandt løbet på grund af handicap.

Tja. Som en af de mange frivillige på sejladskontoret nøgternt konstaterede den der stille lørdag morgen, at med de forhold om bord kunne han da godt forstå, at de ville have det overstået hurtigst muligt.

I hånedebatten vil Jens Quorning have et lille overtag, da han rent faktisk er en af sponsorerne for "Angel"-projektet, som sejlede i en svenskfremstillet katamaran af typen Extreme40. Det er en bådtype, som bruges ved jorden rundt-sejladsen Volvo Ocean Race, det tidligere Whitbread Round the World Race.

- Bådtypen bruges, når de oceangående både kommer i havn og ligger der længe, til sponsorevents og lignende arrangementer, siger en nu vågen Erik Filsø.

- De store oceangående både ligger længe i havnene, hvor de skal tilses og repareres, og der sker ellers intet. Derfor er der bygget otte Extreme 40'ere til at promovere sejladsen, og vi har så fået lov til at købe nummer ni uden pligt til at deltage i disse events.

Han mener, trods den flotte rekord, at der endnu er mindst en time og mange minutter at skære af den.

- På et tidspunkt undervejs havde vi beregnet, at vi kunne komme i mål på under ni timer, men så måtte vi krydse, så jeg tror, at det kan lade sig gøre, siger Erik Filsø.

For at understrege seriøsiteten i "Angel"-projektet kan nævnes, at båden hele tiden var ledsaget af en stor gummibåd, hvor skippers to sønner befandt sig, og i Bogense Marina havde man en båd til at overnatte i.

Extreme40-katamaranerne er bygget, så de lige præcis kan være i en 40 fods container, hvilket jo er praktisk, når de stort set hele tiden skal fragtes pr. skib til nye destinationer.

Den gamle rekord fra 1999 lød på 12 timer og 48 minutter og var også sat af en flerskrogsbåd.

Sidste båd i mål var "Ada 2", en Drabant 22 fra Middelfart, der kom i mål mere end et døgn efter "Angel", og overaltvinderen i sejladsen blev en Ylva Special fra Fredericia, "Orkanen" med Jens Middelboe ved roret.

389 både var tilmeldt, 19 af dem kom ikke til start, og 51 udgik undervejs. Det skyldtes både en noget kraftigere vind end bebudet af meteorologerne, hvilket medførte både kollisioner, ødelagte sejl og en enkelt knækket mast. Grundstødninger var der også en del af omkring Assens og i Svendborgsund, hvor bådene skulle krydse, og hvor der var trængsel.

Og så er der jo i mørket dømt ballade.

En træt sejladsleder, Poul Erik Nielsen sagde efterfølgende, at nu skulle de jo lige pakke tilbage på havnen i Bogense, inden han og mange af hans hjælpere kunne komme hjem og sove igennem.

vi skulle have nogle ekstra fotos fra starten, og så tog jeg selv to fotos lørdag morgen af vinderbåden og besætningen- er sendt - de sidste to fortæller meget, og jeg skriver historien op til dem kig på billedet af selve båden, der er intet, absolut intet udstyr ombord, der kan gøre turen bare en lille smule bekvem for sejlerne. Der er et lille sejlfoto af båden på http://www.fyncup.dk www.fyncup.dk, og så kan du via hjemmesiden http://www.extreme40.fk www.extreme40.dk, foto, hente et ganske vist lille foto og også via per heegaard, dygtig freelancesejlfotograf , som du også kan nå via hjemmesiden, købe et sejlbåde af angel

Tre trætte, men morgenduelige vindersejlere lørdag morgen på deres ekstreme svenskbyggede katamaran.

På den hurtigste båd i Palby Fyn Cup "Angel" er der ingen, absolut ingen komfort til besætningen, kun et par huller til hver, så de kan stå sikkert.
  • Fyens Stiftstidende