Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Træfpunkt Fyn Rundt


Træfpunkt Fyn Rundt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

SEJLADS: Det koster fra 700 kroner i døgnet at sejle med de gamle træskibe
Mennesker mødes, og sød musik opstår - måske.

For mange af de knap 400, der vælger at sejle med de gamle bevaringsværdige træskibe Fyn Rundt, bliver den nostalgiske rejse for sejl rundt om den smukke grønne ø til andet og mere end en maritim oplevelsen. Nye venskaber knyttes, og nogle finder måske en (ny) livsledsager, umiddelbart før efterløns- og pensionsalderen bliver en ubønhørlig realitet. Det koster 700 kroner i døgnet at komme med. Til gengæld får de betalende gæster fuld forplejning og ret til at knokle ved faldene og i kabyssen på lige fod med skibsbesætningen under sejladsen.

- Prisen varierer mellem 3500-5500 kr. for en uge inklusiv forplejning og overnatning afhængig af, hvilket skib gæsterne vælger at tage med på, supplerer koordinator Anker Lauritsen fra Maritimt Center. Sådan oplevede Bådpladsens udsendte medarbejder (også) sejladsen, der startede i Nyborg mandag i forrige uge og sluttede i Svendborg forrige fredag eftermiddag. 31 smukke gamle træskibe kom velbeholdne i mål for 22. gang bivånet af mellem 40.000 og 50.000 publikummer primært fra Fyn og Trekantområdet, som fulgte slagets gang fra land og i anløbshavnene: Nyborg, Bogense, Middelfart, Assens, Faaborg og Svendborg.

Reserver plads

Mange af gæsterne er gengangere fra tidligere års sejladser, så et godt råd til nye rejsende må derfor være: Bestil plads i god tid, hvis I vil med på en sørejse ud over det sædvanlige 2005.

Du kommer til at overnatte i en gammel skibskøje ud til et stort fælles rum med kun et lille gardin til beskyttelse af privatlivet, men der er vandskyllende toiletter og et baderum i de fleste af skibene, der afhængig af størrelse typisk kan have 10-15 gæster om bord.

Pengene værd

- Jeg glæder mig allerede til min næste togt på Limfjorden her til september, siger lagermand i Assens Kommune, træskibsenthusiast og modelskibsbygger, Poul Svensson, 58 år. Poul Svensson var med på det tidligere skoleskib, topsejlskonnerten Lilla Dan.

- Turen er en oplevelse, der er alle pengene værd, fortæller Poul Svensson, der har bygget et modelskib i træ af det tidligere skoleskib, som placerede sig på en samlet smuk tredjeplads i sin klasse under kapsejladsen.

- Når jeg ser på de smukke gamle skibe, omsætter jeg dem automatisk til miniaturemodeller oppe i hovedet, indrømmer han.

Fra Schweiz til Fyn

Mange af deltagerne er enlige seniorer eller snart seniorer af begge køn, men der er også mange ægtepar med. En del af gæsterne er udlændinge eller danskere bosat i udlandet, heriblandt lærer Annette Maibom, der sammen med sin mand Jürg Harder var rejst fra Schweiz til Fyn for at komme med på sommer(ferie)togtet rundt om Fyn for første (og næppe sidste) gang.

Annette Maibom har i sine yngre dage sejlet på skoleskibet Georg Stage som kok-elev, så helt ukendt med sejlskibsmiljøet er hun ikke.

Fødselsdagsgave

- Jeg fik sejlturen af min hustru Ingelise i fødselsdagsgave, da jeg fyldte 65 år, fortæller Per Lynge Hansen fra Nykøbing Falster. Per Lynge Hansen lægger ikke skjul på, at det var et længe næret ønsket, som dermed gik i opfyldelse, og så gør det ikke så meget, at hustruen valgte at blive hjemme.

- Man sover godt i køjerne fortæller Annette Maibom fra sit snævre gemak på Lilla Dan.

Bedstemand Gert Iversen på museumsskibet Anna Møller fra 1906 tager sig en slurk vand fra skibets 200 liter vandtank af træ. Den lille dækskabys til højre for bedstemanden har en fortid som hønsehus i Odense. Anna Møller kaldes for Danmarks største sejlskib. Galeasen har nemlig ingen motor og måtte derfor bugseres på siden af Lilla Dan, da vinden svigtede under en del af rejsen fra Assens til Faaborg. - Målet er at lære den unge generation af sejle for sejl, derfor har båden ingen motor, forklarer Gert Iversen.

- Jeg omsætter automatisk de gamle træskibe til modelstørrelse, fortæller Poul Svensson på Lille Dan.

Mandskabet på Lille Dan må helt ud på bovsprydet, når forsejlene skal bjærges eller sættes.

Træfpunkt Fyn Rundt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.