på godt...

Årets bagsæde
... er direktør-sofaen bag i Skoda Superb. Heromme kan højheder slå benene over kors og vippe med foden i takt til "My Way" med Frankie-boy. Jo, der er stil over den bil, og kvaliteten og komforten så overvældende, at ministrene ikke længer har nogen undskyldning for at lade sig sponsorere af BMW. Billigste Superb står til 300.000 kroner, og for godt en halv million er topmodellen med lædermøbler og 2,8-liters V6-motor i hus. Så mangler man bare privatchaufføren for at føre sig frem som en verdensmand.

Årets hårtørrer
Er der virkelig danskere, der kan og vil betale 533.000 for en Audi A4 Cabriolet med et forkølet stoftag? Mon ikke. Længe før bilen kom til landet i forsommeren havde over 110 friskluftelskere bestilt et eksemplar, som for længst er i omløb. Men nu står 70 andre på venteliste, hvilket vi godt forstår. Med eller uden top - smukkere fire-personers cabriolet laves ikke. Og selv om taget ser tyndt og luftigt ud, holder det effektivt vinden ude. Foreløbig fås den kun med 2,4- og 3-liters-motor, men en version med 1,8-liters turbomotor er i vente. Den kommer dog næppe til Danmark, da den bliver næsten lige så dyr som 2,4'eren.

Årets optimist
Den danske Lada-importør er ukuelig. Overtog importen i foråret og fik banket april-salget op på 21 biler, inden katastroferne indtraf. FDM gennemheglede stationcar-modellen 112 og tildelte den nul stjerner i sin test, hvorefter kunderne vendte bilen ryggen. Siden gav BilMagasinet sedanen 110 et skud for boven - bogstaveligt talt - med en granat fra en Leopard-kampvogn. Alligevel tror importøren på bedre tider. Blandt andet fordi en moderne udgave af den klassiske, baghjulstrukne Lada er på vej. Hvis der altså er rubler nok til at starte produktionen.

Årets bagdel
Vi har prøvet det før uden større held, og nu forsøger vi igen: At bringe et billede af den nye Reuault Megane, som yder den finurlige franskmand fuld retfærdighed. Den buede bagrude er nemlig helt uden sidestykke - den afslutter kabinen som et bagvendt visir. Funktionel er den franske bagdel måske ikke. Men Renault fortjener et skulderklap for det modige design og for bilens sikkerhed. Som den første mellemklasse-model har Megane II scoret fem stjerner i en Euro NCAP-crashtest. Det argument vejede så tungt, at en international jury kårede Megane II som Årets Bil i Europa 2003.

Årets motor
Til for nylig kørte Toyotas dieselbiler, som om håndbremsen var trukket. Men nu er der - gang i sagerne og sang i ga'erne - som Ricardo sagde engang, når Toyotas dieselmaskiner ruller sig ud med common rail-indsprøjtning. Den bedste af de nye konstruktioner er 1,4-liters D-4D-motoren i Yaris, som gør konkurrenterne helt skotskternede af misundelse. Ved det mindste vip med speederen snurrer den lydefrit op i omdrejninger som en benzinmotor. Ikke underligt, at BMW har købt et antal til brug i den engelske Mini.

Årets sok
Hvorfor fumle med kolde kæder i sneen, når man kan trække et sæt fikse nylonstrømper over dækket? Det er idéen bag AutoSock - en "strømpe" til hjulene, der ved hjælp af en særlig kunststofoverfalde giver vejgreb og bremseevne. Et must på skiferien. Ikke mindst fordi hjulsokkerne er nemme at montere, behagelige at køre på og intet fylder i bagagerummet.

Årets familievogn
Én lykke kommer sjældent alene. Når storken har været forbi, skal familien snart have en større bil for at få plads til barnevognen. Skulle det imidlertid knibe med storfinanserne, har Odder Barnevognsfabrik løsningen på pladsproblemet: Den ultralette luksusbarnevogn X-dream, der med få kunstgreb kan foldes så effektivt sammen, at et tryllekunstner kan have den i ærmet. Desværre kræver X-dream også et kunstgreb i tegnebogen - den koster 7000 kroner.

Årets bremser
Bremsesystemet i den nye Mercedes E-klasse er en teknisk revolution. Modsat traditionelle systemer, der aktiverer bremserne med olietryk i slanger og rør, skubbes E-klassens klodser mod skiverne af elektriske motorer. Det trick sparer splitsekunder i katastrofe-situationer og skærer fatale meter af standselængden, fordi det elektriske system reagerer hurtigere end et hydraulisk. Et ekstra fif ved systemet er, at det med mellemrum motionerer bremserne ganske let i vådt føre. Gymnastikken holder skiver og klodser tørre, så de har øjeblikkeligt bid, når der er brug for dem. En bivirkning ved systemet er dog, at bremserne er svære at dosere på søndagsture med svigermor, men hvad - efter revolutioner er der altid noget at justere.

Årets lysende eksempel
Hvor svært kan det være at skifte en forlyspære i en moderne bil? Uha. Ederne føg, sveden sprang og blodet flød fra skarpe kanter i de trange motorrum, da vi baksede med lamperne i 10 populære modeller. I Citroën C5 måtte vi give op og bede værkstedet klare ærterne formedelst 111 kroner plus pære. Skoda Fabia var til gengæld et lysende eksempel for de andre. Den har god plads til en håndfuld tommelfingre bag lygterne, så på sølle 50 sekunder var dens udbrændte lampe byttet til en frisk.



Årets åbenbaring
I storbyer som Paris er det stort set umuligt at finde en p-bås og kante bilen ind i den. Og skulle det endelig lykkes, er det ofte endnu sværere at komme ud af bilen, fordi der ikke er plads til at åbne dørene ... Heureka - vi laver en mini med skydedøre, lød det hos Peugeot. Prototypen Sesame åbenbarede sig på årets biludstilling i Paris. Den ventes på samlebåndet om et par år under navnet 107, når den lille 106 er udkørt.

og ondt

Årets overvurdering
Citroën C3 viste sig at være en kortvarig sommerflirt. Først faldt Møller pladask for den efter et flygtigt rendez-vous i foråret. Fra præsentationen i Frankrig spåede han henført den franske charmetrold gode vinderchancer til Årets Bil-kåringen senere på året. Han skulle vise sig at få ret.

Inden da nåede C3 også at fordreje hovedet på Velling. Hele fem stjerner blev det til i KørGodt-testen i juli.

Kærlighed gør som bekendt blind. Nu, hvor forelskelsen er forduftet, har vi også fået øje for C3's svagheder: Det trange bagsæde, den simple affjedring og den tarvelige plastic-finish i kabinen. Lige meget hjalp vores klarsyn, da Årets Bil skulle kåres i oktober: Kollegerne havde kun blik for C3's forførende former, og så kørte den franske charmør ufortjent med titlen for næsen af Mazda 6.

Årets undervurdering
Mazda 6 er det perfekte ægteskab mellem en japaner og italiener: Smuk og velkørende som en Alfa, pålidelig og solid som en Mazda. Og med årets klap-bagsæde, der fældes ned i én bevægelse. Min sjæl, hvad vil du mere? "Forføres af en Citroën C3" svarede et flertal af jurymedlemmerne til Årets Bil-kåringen og sendte Mazda 6 ned på andenpladsen. Det ligner til gengæld årets mysterium.

Årets vildfarelse
BMW 7-serie. Chefdesigner Chris Bangle hævder hårdnakket, at vi bare skal vænne os til den. Nu er der gået et år - og 7-serien ligner stadig en strandet hval. Trafikfarlig joy-stick betjening, gorilla-ergonomi og betjeningsknapper, der ligner noget fra en koreansk ghettoblaster, piller den sidste glans af BMW's topmodel. Selv amerikanerne skal have rabat for at købe den!

Årets forsvindingsnummer
Honda Jazz er bilen, der blev væk i 2002. Mens den japanske mini med de mange indretningsmuligheder hitter i Sverige og Tyskland, må danskerne nøjes med at kikke. Honda vil ikke give "dansker-rabat". Derfor ender prisen for den praktiske Polo-konkurrent på den dyre side af 200.000 kroner. "Urealistisk" erkender den danske importør, der indtil videre har trykket på pause-knappen for det ellers forrygende Jazz-nummer.

Årets fartbøde
Da KørGodt i januar tog regeringen på ordet og krydsede landet med 130 km/t på motorvejen, vakte det vild opstandelse. En læser på Fyn meldte Møller og Velling til færdselspolitiet, der efterfølgende aftvang os telefoniske tilståelser. Vores brøde blev takseret til to fartbøder á 500 kroner. Men vi fik skam noget for pengene: Et indtryk af, at 130 km/t er fuldt forsvarligt i øde Nordjylland, men uhyggeligt hurtigt i hovedstadsområdet. Måske er den gældende grænse på 110 km/t ikke så dum endda.

Årets hjulenummer
Alufælge er lettere end stålfælge, ikke sandt? Nej. En simpel badevægt var nok til at skyde én af de mest sejlivede myter i bilverdenen ned. Alufælge er flotte, rustfri og rundere end stålfælge - men mange af dem vejer faktisk det samme eller mere end tilsvarende stålfælge. Kun de dyreste alu-fælge med tynde eller hule eger underbyder stålhjulene på badevægten. Heldigvis for hjulbranchen er vi stadig nogle, der kan lide heavy metal...

Årets opsprætning
Renault Laguna er angiveligt verdens sikreste bil. Også for børn. Den tilhørende Renault-barnestol klikkes nemt fast i et par beslag under Lagunas bagsæde. Der er bare et problem: Beslagene er gemt under bagsædehynden. Det tog Renault et år at komme i tanke om, at sædet skal sprættes op med hobbykniv, hvis man vil montere barnestolen. Hvem sagde fransk finesse?

Årets reklamegas
Hjulcentret lancerede formel 1 luft - såkaldt "powerair" - til dækkene. Det rene kvælstof er angiveligt lettere end almindelig luft og siver heller ikke ud gennem gummiet. Formedelst 30 kroner per dæk får man også en gul ventilhætte, så man kan se, at man har fået noget for pengene.

"Rent gas", siger en hovedrystende fysikprofessor til KørGodt.

Årets udstråling
Forbrugerne vil have biler med udstråling. Ifølge en svensk undersøgelse får de rigeligt af den i Volvo-modellerne S60, V70 og S80: Deres elektromagnetiske stråling er så høj, at det svarer til at stå under en højspændingsledning at sidde inde i dem. Volvo afviste først spekulationerne om kræftrisiko som hysteriske. Siden har fabrikken ændret konstruktionen og tilbudt opskræmte ejere en mindre ombygning af bilen. Herhjemme har enkelte Volvo-ejere fået indlagt kabler, der gør bilerne mindre strålende.

Årets udskridning
Færdselsstyrelsen, FDM og Bil Magasinet slog højlydt fast, at sommerdæk bremser bedre end vinterdæk om vinteren. Dén håndbremsevending spredte udbredt undren og forvirring. For desværre gik alle forbeholdene tabt i farten: På sne og is er vinterdæk stadig bedst, og at køre vinteren i møde på brede sommerdæk er nærmest livsfarligt, sagde de også. I al stilfærdighed. For at sætte tingene på plads lavede KørGodt sit eget eksperiment på kold, våd vej. Og her var sommer- og vinterdækkene nærmest lige gode. Så vi kan kun sige: Kør på vinterdæk eller helårsdæk om vinteren. Så kan du også komme hjem i pletvist glat føre, eller hvis sneen pludselig breder sig, mens du er på arbejde.