- Det er automatgear.

Meldingen er kontant fra Tom Kristensen, der hellere ville have haft manuelt gearskift i den sorte Audi R8, som nu allerede blæser af sted i tredje gear. Undertegnede kan ikke mærke forskel her i passagersædet ved siden af den syvdobbelte Le Mans-vinder. Det går hurtigt, når de 420 heste slippes løs. Meget hurtigt. Og det kan høres!

Den ellers så civiliserede V8-motor larmer som en Boeing før take-off, når de mange kræfter slippes løs her på FDM Sjællandsringen. Og det gør de hele tiden. Asfaltbanen kommer flyvende imod os, kroppen presses mod de lave dørkarme i svingene og keglerne næsten griner os op i fjæset millimeter væk. Men alt klares i sikker stil. Selvfølgelig!

En selvsikker Tom K.

Det er nemlig en på alle måde selvsikker Tom Kristensen, som har taget en fridag fra de hårde Le Mans-forberedelser for at være gæste-instruktør på dette års sidste danske Audi Driving Experience, som mærkets køretekniske kurser hedder.

Han ved, at det navnkundige løb igen i år får et drama, som taget ud af en spillefilm. Og nyder sin rolle. Peugeot er med sine nye hurtigkørende biler nemlig udråbt til favorit. Og det fjerner fokus fra ham og resten af Audi-holdet, som ellers har hentet guld en række gange den sidste halve snes år i 24 timersløbet - senest i 2005, hvor Tom Kristensen vandt Le Mans for syvende gang.

- Det lægger presset på de andre. Og så kan vi koncentrere os om at optimere vores biler. Hvis det kun handler om fart, vinder Peugeot. Men løbet drejer sig også om udholdenhed.

- Vi vil gå til grænsen. Og de skal ikke lave mange fejl på deres brændstoføkonomi, før vi har dem, smiler han med henvisning til, at det er afgørende, materiellet klarer belastningen alle 24 timer i højeste gear.

Rent konstruktionsmæssigt er de 12-cylindrede Audi R10 TDI Le Mans racere en generation ældre end Peugeots nyeste, som har en bedre vægtfordeling og kører hurtigere. Og det er derfor, at løbet i år skal vindes på styrke og sejtræk - mens Toms K.'s Audi team venter på en nyudviklet bil.

Ind i kurven

Han smiler i det hele taget meget, topidrætsmanden, som stadig er den glade dreng fra Hobro, der elsker fart. Det gælder også, da han dirigerer kursisternes armada af A4 3,0 TDi Quattro gennem kurver og slalombane.

- Jeg skal kunne slå på sidespejlet, lyder det, før vi går ind i kurven, hvor man skal helt ud ved siden af instruktøren for at have den rigtige indgangsvinkel. Og på den måde runde kurven bedst og hurtigst og muligt. Men der er trods alt grænser for, hvor tæt man tør køre på en måske kommende Le Mans-vinder.

Undervejs er det ellers garvede internationale instruktører som de to rally-kørere Susanne Kottulinsky og Jerry Åhlin, der dirigerer holdet gennem en række manøvrer.

Tom Kristensen kender om nogen betydningen af at have føling med bilen.

Den alvorlige ulykke på Hockenheim-banen i Tyskland, som i april sidste år kunne være endt fatalt, har fået ham til at se anderledes på tingene.

- Jeg har lært at lytte bedre efter kroppens signaler, når den siger, at jeg skal slappe af. Jeg er blevet mere afslappet på banen, og jeg nyder det mere, siger Tom Kristensen, der stadig har eftervirkninger som en konstant hovedpine.

Guld-Kristensen mener stadig, at han har masser at give af.

- Der er masser af motivation i, at det her er et job, som jeg har kæmpet for, siden min ungdom, lyder det optimistisk fra Le Mans-veteranen, før han sidst på dagen sætter kursen tilbage mod træningslejren, hvor både han og holdet finpudser på marginalerne. Det hele, lige fra mekanikere over grejet til kørere og timing, skal nemlig køre som et velsmurt maskineri for at kunne blande sig i toppen.

- En mand kan tabe sejren, men kun et helt team kan vinde den, konstaterer Tom Kristensen.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle

Tom Kristensen

Danske håb