Fiskerjoller til midaldrende

Man mistede ikke herredømmet over Selva 450, da vi gassede helt op for den 15 hk Selva-påhængsmotor.

Fiskerjoller til midaldrende

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De typiske kunder til de to italienske Selva-joller er 50-årige mænd, der fisker eller sejler en tur for billige penge. Vi tester Selva 4,5 og 4,8 på Limfjorden

Små åbne fiskerjoller er noget af det mest udbredte i Danmark. De ligger ved stranden i hele Danmark og i mindre havne.

Det var derfor på tide, at Man:d tjekkede to italienske Selva-joller ud, en Selva 4,5 og 4,8. Sejlklare med motor koster de hhv. 50.553 kroner og 76.434 kroner.

Den lille testede vi med en 15 hk Selva-motor, mens den store var med en 25 hk Mariner. Begge både sejlede lige stærkt. Den store havde kun en anelse mere fart og var kun 10 meter foran, efter vi sejlede for fuld drøn i to minutter med lige over 20 knobs fart i Limfjorden.

Bølgerne stod ud til siden, og der var fuld kontrol på styringen. Vandet blev også pænt skubbet ud til siden af de V-formede undervandsskrog. Men sejlede vi med bølgerne ind fra siden, blev vi ofte ramt af skumsprøjt fra stævnen, selvom skrogsiderne er relativt høje, i forhold til hvor små jollerne er. Da vi sænkede hastigheden til 15 knob, hvor bådene stadig planer, fik vi dog langt færre skumsprøjt. Men vandet, vi fik indenbords, røg hurtigt ud af det selvlænsende cockpit, da dørken smart ligger over vandoverfladen.

Selva 480 havde monteret en styrepult med rat og skærm til 7.765 kroner ekstra. Det var godt, da bølgerne kom ind over.
Selva 480 havde monteret en styrepult med rat og skærm til 7.765 kroner ekstra. Det var godt, da bølgerne kom ind over.

Mere tørt bag styrepult

Den store Selva 4,8 var mere tør at sejle, da den var monteret med en styrepult med rat og skærm til 7765 kroner ekstra. Man sidder fint bag styrepulten, dog hårdt på sædet uden hynder, og båden krænger noget til den side man sidder i, indtil båden kommer op at plane. Rattet var med acceptabel friktion, og det virker lidt mere behageligt at sejle med rat, samtidig sidder man længere fremme i båden og har dermed et bedre udsyn. Den lille Selva 4,5 vejer 220 kilo uden motor, hvilket er 60 kilo mindre end storebroderen, hvilket forklarer at bådene sejlede lige stærkt, selvom den store Selva havde 10 hestekræfter mere og koster 37.669 kroner, mens den mindre 15 hk Selva påhængsmotor koster 26.053 kr.

- Sejler man jollerne alene er motorerne rigeligt store, men er der tre mand mere om bord, så giver det noget træge sejleegenskaber, hvis motorerne er mindre, forklarer sælger Troels Husted-Andersen fra Selva-importøren Fred Rasmussen ApS i Odense, efter vi har testet jollerne ud for Rønbjerg Havn i det vestlige Himmerland. Vi kan så tilføje, at motorerne bestemt ikke skal være større, hvis man sejler alene i de lette joller. Der var nemlig rigelig træk i motorerne, og vi planede efter fire-fem sekunder.

Bådene var sjove og sporty at sejle, og vil også kunne bruges til at stå på vandski efter, hvis det ikke behøves at gå stærkt.

Med et rat er der mere føling og styr på sejladsen, er mit indtryk efter accelerationer og skarpe sving. Påhængsmotorens gashåndtag kan også låses fast, det samme kan retningen, så man stadig kan sejle, selvom man ikke lige holder fat i gashåndtaget, men det tilrådes kraftigt, at man har en dødemandsknap, der gør, at motoren stopper, hvis du dratter udenbords, fordi dødemandsknappen, med en snor, er forbundet med føreren af båden.

Det værste scenarie for sådanne små joller er, at man falder ud af båden og derefter begynder den at cirkle omkring dig. Det er desværre set før med dødelig udgang, når skruen rammer en. Falder man ud, og båden ligger stille, kan man ifølge forhandler ved Rønbjerg Havn, Jan Dalsgaard Jensen, træde op på motorbenet og på den måde komme op.

Der findes også en badestige, man kan købe ekstra for 650 kroner. I siderne er der da også gode redningslister i rustfrit stål, så man kan holde fast. Står man ude i siden, gynger bådene ikke voldsomt meget, og det er vigtigt, hvis man skal hive et fiskegarn op i høj sø eller skal tisse ud over kanten.

Bådene virker robuste, de larmede ikke i bølgerne, de er da også dobbeltskroget og udført i god finish, og der er lufttætte rum, så bådene er synkefri. I cockpittet er der mange steder, hvor tingene kan stuves af vejen, især i den store Selva 4,8 er der god plads under midtersædet.

De lydsvage Selva-påhængsmotorer er i virkeligheden produceret af Yamaha, men de er lettere at sælge i Italien, hvis der males Selva-logo på hætten.
De lydsvage Selva-påhængsmotorer er i virkeligheden produceret af Yamaha, men de er lettere at sælge i Italien, hvis der males Selva-logo på hætten.

Hvem er køberne?

En af køberne til en Selva 4,8 fornylig er en mand, der har passeret de halvtreds år.

Han fisker i den i Vesterhavet, hvilket jeg vil kalde for en anelse overmodigt. Båden er nemlig kun CE-godkendt til kystnær sejlads, hvor der er mindre bølger, men det går fint, ifølge forhandleren.

- Han sejler efter forholdene, når han fisker alene fra båden, siger Jan Dalsgaard Jensen, der fortæller, at de fleste af hans kunder er i starten af halvtredserne, hvor de sejler alene eller med deres børn, hustruerne gider typisk ikke.

De to Selva-både imponerede med deres sejleegenskaber og robusthed, da vi sejlede tæt på land.

For 50.553 kroner kan man købe den mindste, men jeg ville nu nok investere 25.000 kroner mere i den større Selva 4,8, der også har en større motor og behagelig styrepult.

Den lille Selva 4,5 fører her foran Selva 4,8. Begge sejler lige hurtigt, selvom den mindste båd sejlede med en 15 hk motor og den store med 25 hk.
Den lille Selva 4,5 fører her foran Selva 4,8. Begge sejler lige hurtigt, selvom den mindste båd sejlede med en 15 hk motor og den store med 25 hk.

Fiskerjoller til midaldrende

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce