Chevrolet Silverado driver af kalorier og er tæt på at være noget af det mest politisk ukorrekte, du kan få herhjemme
Er du typen, som stadig er lækkersulten efter at have spist en hjemmelavet vaffel med syv kugler, flødebolle, syltetøj og guf, er Chevrolet Silverado måske noget for dig.

Den amerikanske pick-up truck byder nemlig på mere af det hele og i mængder, som kan få selv et overdådigt sønderjysk kaffebord til at ligne et restudsalg. Samtidig er det lige præcis den biltype, som fabrikanten, GM, vil skrue kraftigt ned for produktion af.

Med en længde på næsten seks meter og godt to meter i højde og bredde er det nemlig ikke en bil, som er til at overse - til sammenligning er en Mercedes E-klasse taxi godt en meter kortere.

Det gælder også i særdeleshed den enorme 6,6 liters V8-diesel under den billardbord-store motorhjelm. Den sparker fra sig med en effekt på 365 heste og et brutalt moment på - hold nu fast- hele 900 newtonmeter. Det svarer til en mindre lastbil. Til sammenligning har en VW Touareg V10 TDi et moment på 750 newtonmeter, mens en Ford Mondeo med 125 hestes diesel-motor har 320.

Det er tal, som både skræmmer og fascinerer, da vi kravler om bord i Silveradoen.

Indenfor er kabinen typisk amerikansk. Enden er plantet i store bløde lædersæder, mens vi har udsigt til et forholdsvis spartansk instrumentbord med den store vælgerarm til automatgearet ved siden af rattet.

Hold godt fat

Og så af sted. Det noget knoklede gearskift skal dog lige i "Drive". Det sker, og et let ryk i karossen fortæller, at kæmpen nu er i gear. Så ruller vi.

Hvis man ikke lige vidste det, tænker man ikke over, at det er en dieselmaskine. Fra førersædet mærker vi bare en let summende vibreren fra motorrummet, hver gang speederpedalen får et dap. Og det gør den tit. Alene tanken om de enorme kræfter, gør at man uvilkårligt lige speeder op et par ekstra gange. Bare for at mærke motoren.

Det sker med respekt. Silveradoen er nemlig ikke en racer, men en arbejdshest. Og du holder uvilkårligt ekstra godt fat i rattet, når lastbilsundervognen og det løse styretøj kæmper for at overføre det enorme moment og samtidig holde skuden på ret kurs. På papiret kan maskinen flytte den 2880 kilo tunge Silverado til 100 km/t på 7,2 sekunder. Vi tror dem gerne. Men turen derop er ikke nødvendigvis sjov. Silverado, som jo er bygget til et amerikansk marked, hvor den slags biler bare er hverdags-køretøjer, er først og fremmest i sit rette element, hvis der skal cruises ved behagelig hastighed - måske med en båd på slæb. I terræn kan der elektronisk skiftes mellem bag- og firhjulstræk. Spørgsmålet er så, om der findes noget rette element til den slags biler. Amerikanerne har nemlig heller ikke udstyret skuden med ESC antiskrid, så vi ved ikke, hvordan den vil reagere i en katastrofesituation.

Små forventninger

Chevrolet Silverado er taget hjem af den officielle danske Chevrolet-importør - men som parallelimport. "Når alle andre gør det, så kan vi lige så godt også", lyder det fra importøren, som ved denne manøvre ikke behøver at investere i et dyrt setup med serviceorganisation og specialudstilling for denne model. Silverado er dog også først og fremmest taget hjem for at have den slags bil på hylderne, og importøren har ikke de store forventninger til salget.

Det ville alt andet lige også være mærkeligt. Chevrolet Silverado er bortset fra Hummer - og andre giga pickups som Dodge Durango - nok en af de mest politisk ukorrekte biler man kan vise sig i disse dage.

Især set i lyset af, at Silveradoen kun går syv kilometer pr. liter diesel i gennemsnit. Samtidig er bilen vejet ned for at kunne sælges på lille kørekort, og det begrænser lasteevnen til beskedne 620 kilo.

På den anden side er det også en gang imellem kildrende fedt at vælte sig i sølet og finde den indre drengerøv frem, glemme alt om bekymrede miljøaktivist-miner og dunke af sted højt hævet i den bløde læderstue, mens bjørnen i motorrummet brummer veloplagt. Og det gør den gerne.

Med en pris på 513.000 kroner skal man dog også være indstillet på, at morskaben koster.

I den prisklasse er der meget andet på hylderne, som har mere at byde på end blot størrelse.
  • Fyens Stiftstidende