Subaru har ventet længe på at kunne tilbyde automatgear til diesel-motoren. Nu er teknikken endelig klar.

Subaru har haft det svært i Danmark i snart mange år. Bilerne er bundsolide og altid firhjulstrukne, men priserne og den manglende status har betydet, at konkurrenterne løb med kunderne.

Sidste år var det hidtil dårligste for Subaru i Danmark med et salg på blot 64 biler. Men globalt var 2012 det år, hvor Subaru satte salgsrekord med 750.000 biler.

Nu er kursen på den japanske valuta faldet, og Subaru kan herhjemme notere et salg på 150 biler i 1. kvartal.

Det er Subaru Forester, der driver salget fra de 10 danske forhandlere, men snart er Legacy og Outback klar i opdaterede versioner.

Uden premium

En god lang tur rundt i Skåne afslører, at Subaru Outback er velkørende, men også uden den premium-fornemmelse, der findes hos blandt andet Volvo XC og VW Passat Alltrack.

Faceliftet omfatter ny frontgrill, lygter samt fælge, og indvendigt disker Subaru op med elektrisk håndbremse og et nyt display.

Det er alt sammen meget nydeligt, men i denne prisklasse går det ikke at stille op med hård plast, og selv om bilerne på papiret er uhyre veludstyrede til prisen, er udstyret også lidt altmodisch og simpelt.

Et godt eksempel er klimaanlægget, der hos konkurrenterne har langt flere finesser. Man må også kigge langt efter adaptiv cruisecontrol og lignede komfortdetaljer, for det leveres ikke hos Subaru.

Fint automatgear

Frem til nu har automatgear heller ikke kunne fås til diesel-boxeren, men nu er teknikken klar, og indtrykket er ganske overbevisende.

Der er tale om en trinløs CVT-gearkasse med computerstyrede indlagte trin, og det skifter hurtigt og passer fint til dieselmotoren.

Outback har mere frihøjde end Legacy, men i princippet er firhjulstrækket det samme permanente.

  • fyens.dk