Storbyen sætter grænsen

Foto: Christian Schacht

Storbyen sætter grænsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Honda Jazz Hybrid har stort set kun sin berettigelse i storbyer, hvor den er i sit es. Uden for hovedstadsområdet er der ingen køremæssige eller økonomiske fordele i den dyre minibil.

Tokyo, Berlin, Paris og København. Det kunne være nogle af hjemmebanerne for den nye Honda Jazz Hybrid, der er Danmarks mindste og billigste hybridbil.

Det er nemlig her, hvor teknologien med benzin og elmotor parret med et CVT automatgear kommer til sin ret i den vævre bybil. Uden for stenbroen og det tætte opland forsvinder fordelene nemlig som madpakker i en børnehave ved frokosttid. De er væk på ingen tid. På lande- og motorvej kører Jazz Hybrid ikke langt på literen.

Startprisen er 234.000 kroner for modellen, der er drevet af en 1,3 liters benzinmotor på 88 hk, som spiller sammen med en elmotor på 14 hk. I alt leverer de to en effekt på 98 hk.

Ligesom i storebrødrene Insight og CR-Z ligger der et stort batteri som buffer, der opsamler og afgiver energi - det lades fra motoren eller opbremsninger – mens elmaskinen træder til som hjælpemotor, når der skal lidt ekstra bøffer til i trafikken. Jazz Hybrid kan ikke som Toyotas modeller køre selvstændigt på eldrift.

I storbyjunglen

Vi testede over en uge Jazz Hybriden med topudstyret Elegance til 249.000 kroner. Vi kørte både lange motorvejsstræk og intens bykørsel i Århus og København.

I byen vinder den kompakte mini-MPV, der i den almindelige udgave tidligere er blevet Årets Bil i Danmark, ikke kun på grund af den høje kørestilling og det gode udsyn med store glasarealer. I de mange småspurter i kampen om svingbaner, sammenfletninger og lyskurve med grønt giver elmotoren nemlig det ekstra boost til benzineren, som holder den i et omdrejningsfelt, hvor brændstofforbruget er forholdsvis lavt, og motoren ikke larmer som en tunet symaskine, der er løbet løbsk.

Det sker nemlig lige så snart, den får lov at bestille lidt. Og det sker tit med 1,4’eren, der helt i Hondas tradition skal op i omdrejninger for at kaste moment af sig. Det går helt galt på lande- og motorvej, hvor overhalinger og høj hastighed får CVT-gearet til at sende den i forvejen omdrejnings-glade motor op i kadence. Honda har da også selv tidligere sagt, at modeller som Insight ikke ligefrem er motorvejslokomotiver. Det gælder i særdeleshed også Jazz Hybrid.

På papiret klarer Jazz Hybrid 22,2 km/l som på sin vis er o.k. i forhold til de benzindrevne klassekammerater. Flere lange stræk på den jyske motorvej E45 resulterede i et resultat på 15,2 km/l, der ikke er imponerende. Til gengæld gav den intensive bykørsel et resultat på 16,6 km/l. Og det er faktisk pænt. Især set i lyset af sparegrise som for eksempel dieselbilen Polo Bluemotion, der på papiret klarer op til 30,3 km/l ikke gør det bedre i storbyjunglen og hvis dieselmotorer vil sode til i tæt bytrafik.

Undervejs kunne vi følge kørestilen på et display af den type, vi kender på de andre Honda-hybrider, hvor af- og påladning af batteriet vises, mens køreren belønnes med pædagogiske blade, hvis man kører pænt. Den grafik opleves dog mest som en bling-effekt, for lyden af motorens omdrejninger er den bedste pædagog.

Kannibalisme

Polo er som Ford Fiesta Econetic og Opel Corsa Ecoflex nogle af de teoretiske konkurrenter til Honda Jazzen. I praksis er det formentlig mere Hondas egen Jazz med 1,4 liters benzinmotor på 99 hk, CVT-automatgear og en brændstoføkonomi på 18,2 km/l, som altså er 25.000 kroner billigere – ingen Jazz fås nemlig med dieselmotor. Mens den nye Toyota Verso også stiller op med benzinmotor og automatgear. Den har et klart sigte mod seniorer, hvilket Jazzen helt klart også vil have. Men unge par uden børn og børnefamilier med afkom, der er vokset ud over klapvognsalderen vil også kunne være med.

Og så er der selvfølgelig også den kommende Toyota Yaris Hybrid, der helt klart også vil bejle til storbyboerne.

Siden titlen som Årets Bil har der været forholdsvis stille om Jazz, der trods dyder som en fleksibel indretning med god pladsudnyttelse, megen aflæggeplads samt et bagsæde, der kan klappes helt op, så der kan være en cykel om bord, ikke har været nogen bestseller.

En af forklaringerne er den manglede dieselmotor i programmet. Og den kan hybridmodellen ikke kompensere for. Den har til gengæld fundet sin egen smalle niche. Et hjørne af bilmarkedet, som er på kanten af at være for smalt til Danmark, hvor få på grund af prisen vil have Jazz som bil nummer to, der mest bruges til at hente og bringe børn i. Den skal til en vis grad være alleskönner. Og her falder Honda Jazz hybrid igennem.

Storbyen sætter grænsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce