Sportscoupé: Mercedes op i gear

Kraftfuld i udtrykket og sportslig på vejen. CLA tilbyder samme ekspressive formgivning som den smukke CLS, men til omkring den halve pris.
Foto: Mercedes

Sportscoupé: Mercedes op i gear

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mercedes-Benz’ nyeste er lige så skulpturel og forførende i formerne som den større CLS. Teknikken er hentet fra A-klassen.

Anderledes, fræk, skulpturel og samtidig til at betale. Sådan er Mercedes’ nyeste bil, der lidt poppet sagt er en A-klasse med bagagerum, og så alligevel ikke.

Godt nok henter Mercedes den grundlæggende arkitektur fra A-klassen, men designet og bilens attitude er en helt anden, og med en pris på omkring 100.000 kroner over A-klassen er kundegruppen også en noget anden.

Lad os lige begynde med det store spørgsmål, som en del kunder til en firdørs coupe vil stille som ultimativ betingelse for at overveje en CLA: Kan man med respekt for, at design selvfølgelig koster rummelighed, overhovedet sidde på bagsædet? Til det er der kun ét svar: Ja. Mine 184 cm finder plads, og selv om jeg ikke kan se så meget ud af sideruden på grund af tagets faldende konstruktion, sidder jeg udmærket og med plads til benene.

Bag rattet opleves bilen som endnu lavere end A-klasse, og man sidder tæt i en meget intim atmosfære med en smal forrude at kigge ud ad.
Bag rattet opleves bilen som endnu lavere end A-klasse, og man sidder tæt i en meget intim atmosfære med en smal forrude at kigge ud ad.
Foto: Daimler AG - Global Communicatio

Skulpturelt mesterværk

Formgivningen henter inspiration fra CLS, men CLA er noget mindre og med sine kantede detaljer lidt mere aggressiv i formsproget end CLS, der indeholder mere elegance i udtrykket.

Bilen har direkte appel til yngre, der shopper Audi og BMW, fordi de længe har fundet stjerne-udvalget lidt for sat i udtrykket, men med CLA satser Mercedes virkelig på følelserne, for du er nødt til at tage stilling til designet.

Bag rattet opleves bilen som endnu lavere end A-klasse, og man sidder tæt i en meget intim atmosfære med en smal forrude at kigge ud ad.

Kigger man nøgternt på interiøret, er 98 procent hentet direkte fra A-klassen, men oplevelsen af sport og ikke mindst premium er højere i CLA, for du fornemmer, at bilen er støjdæmpet bedre, ikke mindst når det gælder hjulstøj.

Det afslører sig fra første meter, vi tilbagelægger i CLA 200 med sportsundervogn og 18’’ ContiSportContact 5. Her er stort set ingen støj fra de brede lave valser, og det imponerer.

Senere skifter vi til komfort-undervognen, og det er den, du bør vælge, hvis du falder for det inciterende design af CLA. Sportsundervognen er ikke direkte stødende, men dog så stram, at hullede veje hurtigt bliver trættende i længden.

Med 156 hestekræfter fra den lille 1,6-turboladede maskine er der fornuftigt med overskud i CLA, mens oplevelsen i CLA 250 med 2,0-liters benziner, 211 hk og dobbeltkoblingsgearkasse er en udsøgt fornøjelse.

Billigste mulighed i CLA er 1,6’eren med 122 hestekræfter, og mon ikke, at den vil løbe med en del af de danske kunder, for fraprisen på 432.000 kroner er skarp som det frække design, og takket være lav luftmodstand skulle bilen kunne rulle 20 km/l.

Er du træt af din kønsløse Audi, som holder i hver tredje carport hjemme på villavejen, så har Mercedes et godt tilbud til dig. Mercedes CLA ligner ingen anden bil i den del af premium-segmentet, hvor Audi og BMW sælger mange biler. Selv mener Mercedes, at 3-serien er største konkurrent.
Er du træt af din kønsløse Audi, som holder i hver tredje carport hjemme på villavejen, så har Mercedes et godt tilbud til dig. Mercedes CLA ligner ingen anden bil i den del af premium-segmentet, hvor Audi og BMW sælger mange biler. Selv mener Mercedes, at 3-serien er største konkurrent.
Foto: Mercedes

Let til bens

I første omgang kommer CLA kun med en dieselmaskine, for kræfterne er samlet om det amerikanske marked, hvor ingen orker diesel til persontransport.

På vejen er bilen uhyre let at placere millimeterpræcist takket være ”direct steer”, der er standard i CLA, modsat A-klassen.

Forvognen bider sig godt fast, og bilen er underholdende i snævre sving med en god feedback gennem rattet. Kun ved meget brutal kørsel afslører CLA sin forhjulstrukne sjæl og kan bringes til at understyre, men hold dig inden for dækkenes greb og bilen er sjov og engagerende bag rattet.

Motormæssigt er man godt hjulpet af de 156 hk i 1,6 turbomotoren. Men CLA 250 er den ultimative CLA, indtil en AMG-version dukker op senere på året.
Motormæssigt er man godt hjulpet af de 156 hk i 1,6 turbomotoren. Men CLA 250 er den ultimative CLA, indtil en AMG-version dukker op senere på året.
Foto: Daimler AG - Global Communicatio
Der er rammeløse sideruder, som det hører sig til en coupé. Alligevel føles CLA mere støjsvag end A-klassen, som den deler teknik med.
Der er rammeløse sideruder, som det hører sig til en coupé. Alligevel føles CLA mere støjsvag end A-klassen, som den deler teknik med.
Foto: Mercedes

Sportscoupé: Mercedes op i gear

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce