Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Sommer-stress

Plejeforældrene Vivi og Bjarne Rasmussen fra Glamsbjerg dukkede søndag eftermiddag op for at prøve en syv-personers bil, en Ford Galaxy, hos Jan Lund.
Foto: Lars roger sørensen

Sommer-stress

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Salget er i bund, men til gengæld skal de faste kunders biler lige have ordnet det ene eller andet inden feriestart, og med halvdelen af mekanikerne på ferie, tjah, så må mester selv på overarbejde

Autoforhandler Jan Lund i Aarup lignede en plaget mand, da avisen efter aftale dukkede op i sidste uge for at tale med ham om, hvad sådan en stille og rolig sommerferie egentlig går med i en bilhandel - når nu kunderne er på ferie.

- Jeg har ikke tid til at snakke i dag, jeg har simpelthen for travlt, jeg har lovet en masse faste kunder, at de kan få deres biler gjort klar inden deres ferie, og det kan jeg næsten ikke nå, men kom igen på søndag, hvor vi har åbent for bilsalg i tre timer, så kan vi tage en snak, for der er der mere roligt, sagde den hektiske bilforhandler.

Hans sommerferie foregik i uge 30, hvor forretningen var lukket, og så er det planen for ham og familien at tage nogle enkeltdage fri i sensommeren.

Stille søndag

Søndagen startede da også stille og roligt med, at et par kunder kom og skulle have skiftet en pære. Så dukkede et kundepar fra Glamsbjerg op - en plejefamilie som skulle have et ekstra plejebarn, og som derfor skulle bruge en bil med syv siddepladser.

Ellers gik den time, hvor vi var til stede, stille og roligt over en kop kaffe.

- At drive bilhandel og værksted er en servicevirksomhed, hvor det gælder om at tilfredsstille kunderne, og det gør vi bl.a. ved at have åbent hver søndag, og desuden har vi fire kundebiler, som kunderne får stillet til rådighed, mens deres egne biler bliver repareret, siger en mere afslappet Jan Lund den søndag eftermiddag.

- Jeg har kun turdet ferielukke i én uge, fordi kundernes biler holder jo ikke ferie, og de skal repareres, når noget går galt.

Den 45-årige uddannede mekaniker har igennem 18 år opbygget sin virksomhed, så den i dag har ni medarbejdere fordelt på bilsalg, reparation og klargøring samt Pava-undervognsbehandling.

Vel nok den største bilforretning i byen.

Høj fleksibilitet

De tre ben er stort set lige store i omsætning, og der er en vis overlapning af medarbejdere i de forskellige afdelinger og dermed en stor grad af fleksibilitet, når det er nødvendigt..

-Det er først for tre år siden, at jeg fik en sælger til at tage sig af salget. Han og jeg har byttet i dag, fordi du skulle komme, og i det daglige tager jeg mig især af at styre det hele, selv om det kan være svært at bevare overblikket, siger han.

Salget af brugte biler er dalet støt det seneste halvandet år, og da der samtidig fra myndighederne er øgede krav til værkstedernes certificering inden for både elektronik og teknik, er det blevet dyrere at drive sådan en mindre bilvirksomhed som Jan Lunds.

- Salget af biler har også ændret sig radikalt igennem årene fra annoncer i lokalaviserne til internettet, og derfor ansatte jeg en sælger for tre år siden, siger han.

- I dag forhandler vi primært biler fra 80.000 til 250.000 kroner, hvor vi for tre-fire år siden lå på biler imellem 50.000 og 100.000 kroner, markedet har flyttet sig, men med den økonomiske afmatning må vi se, hvad der så sker, siger Jan Lund.

- Vi skal jo være der, hvor kunderne er.

Sommer-stress

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.