Euro NCAP vil lægge mere vægt på ESC antiskrid, beskyttelse for piskesmæld og fodgængersikkerhed
Det bliver fremover sværere for nye bilmodeller at få de eftertragtede fem stjerner i den internationale Euro NCAP-sikkerheds-test.

Næste år skærpes kravene nemlig, så der i bedømmelsen også lægges vægt på sikkerhedsudstyr som ESC antiskrid og forebyggelse af piskesmæld, mens sikkerheden for fodgængere vurderes hårdere.

Leif Nielsen, som er FDM's sikkerhedsekspert og den danske repræsentant i Euro NCAP, hilser stramningerne velkommen. Især set i lyset af, at ESC prioriteres højt.

- Det er fint. Hos FDM anbefaler vi, at man undlader at købe en ny bil, hvis den ikke er udstyret med ESC, siger Leif Nielsen.

Han hæfter sig også ved, at bilfabrikkerne nu indskærpes, at de skal offentliggøre et Euro NCAP-resultat inden for tre måneder, så kunderne ved, hvis de kører rundt i usikre biler.

Vi er europamestre

Herhjemme kan vi glæde os over, at de danske bilister er uofficielle europamestre i sikkerhed uden at vide det.

Danmark er nemlig det land i Europa, hvor flest nye biler er udstyret med det elektroniske antiskridsystem, ESC, som retter bilen op, hvis den kommer i slinger. Det er i tørre tal på hele 77 procent af alle biler, hvor ESC er standard, mens det kan fås som ekstraudstyr til otte procent, og er helt udelukket på de sidste 15 procent. Og når vi snakker store familiebiler er andelen helt oppe på 95 procent.

Det viser en opgørelse fra i fjor, som internationale sikkerhedsorganisation Euro NCAP har lavet. Det er der flere forklaringer på, oplyser Leif Nielsen.

Her har pres fra FDM og motorpressen, en tradition for fradrag på sikkerhedsudstyr som airbags, ABS og nu ESC, samt en skæven til svenskerne, der gik forrest, spillet ind.

Volvo ligger øverst

Opgørelsen viser da også, at vi er skarpt forfulgt af svenskerne på andenpladsen, mens tyskerne er nummer tre. Bunden skrabes af lande som Grækenland, Malta og Irland. Det er lande, hvor sikkerhed ikke vægtes så højt. Derfor leverer mange bilmærker også mere skrabede modeller til de markeder. I en anden opgørelse over, hvor mange mærker, der har udstyret deres biler med ESC, ligger Volvo øverst blandt de mere mainstream-agtige mærker.

Euro NCAP har for øvrigt - med generalsekretær Michiel van Ratingen i spidsen - sat kampagnen "Choose ESC" i gang. Den går ud på at påvirke kunderne til at vælge ECS til deres biler og påvirke bilfabrikkerne til at udstyre bilerne med systemet.
  • Fyens Stiftstidende