! Med hensyn til den livsfarlige gearkassse i en Opel Kadett er bilbrevkassen er inde på det rigtige med at, det med 95 procents sikkerhed er koblingen, der er årsagen til det dårlige gearskifte.

Kik på pedalerne: Står koblingspedalen lavere end bremsepedalen, kan en justering måske være nok. Som udgangspunkt skal de to pedaler stå lige højt, og i nogle tilfælde kan det hjælpe at justere koblingspedalen lidt højere.

Prisen på en ny kobling lyder også rigtig, men med hensyn til arbejdet med at skifte kobling hopper kæden af. Kadetten er konstrueret, så gearkassen ikke skal afmonteres. Man afmonterer en prop, en lås, en bolt og trækker højgearsakslen ud, så kan koblingen pilles nedefra, når et dæksel er fjernet. Det kræver bare specialværktøj, men under to timers arbejde.

Søren Sørensen

! Da vi her taler om en Opel er det ikke en besværlig reparation at skifte koblingen.

Den kan normalt skiftes uden at gearkassen afmonteres men blot ved at fjerne et dæksel ved forhjulet og i bunden af gearkassen. Det burde tage en professionel omkring en time.

Dette er en genial Opel-ting!!!

Anders Lange Andersen

! Tak for tippene om check af koblingspedalen, og ikke mindst for oplysningen om, at det på en Opel Kadett ikke er nødvendigt at afmontere gearkassen. Det gør en stor forskel, hvis man som hjemmemekaniker vil give sig i kast med en koblingsudskiftning.

Jeg har selv præsteret at skifte kobling på en Datsun 100A på få timer i vejsiden for mange år siden, mens udskiftning af en kobling på en Ford Escort med afmontering af gearkassen for nylig tog flere dage.

At man kan skifte kobling stort set som når man skifter en cd, burde være en selvfølge på alle biler, men Kadett-ejere kan så glæde sig over, at de kan lade bemærkningen "Skal vi prøve en ny kobling i aften, skat?" falde, før de går i værkstedet og reparerer bilen.

Lars Stokbro