Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Service i udlandet

FDM advarer om, at bilisterne skal tænke sig godt om, inden de kører til udlandet og får deres bil serviceret.

Service i udlandet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

FDM: HVer sjette vil sende bilen til service i udlandet

reparation: Der kan være penge at spare på at sende bilen til service i udlandet. Men der er også mange ting, som man skal tage højde for, advarer FDM.

Når bilen skal til service er der flere, der vælger eller overvejer at sende bilen på værksted i udlandet for at spare penge. En undersøgelse FDM har fået fortaget af Catinét viser at mere end hver sjette (18,9 %) overvejer at få deres bil serviceret i udlandet, mens 5 % allerede har erfaringer med at sende bilen på værksted i udlandet.

Og der kan være penge at spare. FDMs medlemsblad Motors læsere har gennemgået 65 værkstedregninger på service i udlandet og et tilfældigt udpluk blandt disse viser en besparelse på mellem 1.200 og 3.600 kroner ved at lade bilen blive serviceret i et af nabolandene.

- Både Motors undersøgelse og erfaringerne fra vores rådgivning viser, at der kan være penge at spare ved at sende bilen til service i udlandet. Men der er også en række faldgruber som bilejerne skal være opmærksomme på, inden bilen sendes over grænsen, siger jurist i FDMs rådgivning, Lars Ellegaard.

En af de væsentligste ting bilejerne skal være opmærksomme på er, at hvis det går galt, så skal bilejeren tilbage til det pågældende land for at klage, ligesom det vil være landets reklamationsregler, der vil være gældende. Derfor skal bilejeren sætte sig ind i landets forbrugerregler, inden bilen sendes på værksted. Desuden skal bilejeren være opmærksom på, om der er specielle regler i forhold til garantien, hvis bilen bliver serviceret i udlandet. Nogle bilmærker følger de samme serviceregler i hele Europa, mens andre ikke har sådanne aftaler. Endelig skal tiden og udgifterne til transport også tages med i det samlede regnestykke.

- Vi anbefaler, at bilejeren indhenter tilbud fra både danske og udenlandske værksteder, inden bilen sendes på værksted i udlandet. Nogle gange kan man opnå den samme besparelse i Danmark ved blot at anvende et frit værksted i stedet for et mærkeværksted. Men er der tale om større reparationer, så kan det være en god idé at undersøge, hvad det vil koste at få repareret i udlandet. Der kan være store beløb at spare i vores nabolande, siger Lars Ellegaard.

Service i udlandet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.