På hjemmeside kan man se små film med brugte campingvognne fra landets forhandlere
Efter mange år i strid medvind er luften tilsyneladende ved at gå lidt af ballonen i campingbranchen. I hvert fald er antallet af brugte campingvogne større end nogensinde, og det betyder, at nye som erfarne campister har store muligheder for at gøre et rigtig godt køb. Det betyder også, at der kommer nye initiativer for at sælge vognene.

CampingDanmark.dk, der er en af landet største campingportaler, har således fået en ny temaside til brugte vogne. Her finder læseren blandt andet en database med over 5000 campingvogne og autocampere, og som noget helt nyt kan man nu også se videoklip i tv-kvalitet af brugte vogne. Klippene er produceret af bladet Rejsejournalisten, der også står bag den populære portal.

- Der findes et kæmpeudvalg af brugte campingvogne, og man gør klogt i at se sig omkring, inden man køber. Formålet med tv-klippene er naturligvis, at brugerne skal få et endnu bedre indtryk af vognen, end de kan ved bare at kigge på faste billeder. Det gør det lidt lettere at grovsortere i udbuddet, og det har vi haft stor succes med inden for andre temaer, fortæller Anne-Vibeke Isaksen, chefredaktør på Rejsejournalisten og kendt fra camping- og rejseprogrammerne "Anne-Vibeke Rejser".

Testes i fire uger

Hun har selv taget initiativet til at begynde at lave film af brugte campingvogne, og forhandlerne skal heller ikke betale for det.

- Det er en service over for vores faste annoncører, men det kommer bestemt også campisterne til gode. Vi har i de mange år, vi har arbejdet med camping, primært fokuseret på nye campingvogne og autocampere, som vi tester i op til fire uger for alle deres egenskaber og kvaliteter. Nu gør vi det samme med de brugte vogne, fortæller Anne-Vibeke Isaksen

- Forhandlerne er jo dygtige til at gøre rigtig meget for at sælge de nye vogne, men har ikke gjort så meget for at sælge de brugte. Men som campist bør man også undersøge, hvad der findes på det marked, for der kan være mange penge at spare på en et eller to år gammel vogn. Penge, som man kan bruge til at holde ferie for i stedet, siger Anne-Vibeke Isaksen.

Hun vurderer, at man som minimum ofte kan spare prisen for ekstraudstyr, som er blevet installeret, samt prisen på forteltet og andet tilbehør.

Flere før jul

Foreløbig ligger der kun otte film fra to forhandlere, men inden jul vil der komme i hvert fald femten film mere, lover Anne-Vibeke Isaksen.

- Det er jo et stort arbejde. Det er film i høj kvalitet, som er klippet og speaket professionelt. Når det overhovedet kan lade sig gøre, så er det, fordi jeg alligevel rejser utrolig meget rundt i landet, og så kan jeg gøre det som en bibeskæftigelse, siger hun og forklarer, at Rejsejournalisten tager ud og kigger på, hvad der findes af spændende vogne og tager en snak med forhandlerne.

- Nogle vogne sælger sig selv, så dem er der ingen grund til at lave film med. Men det ved forhandleren som regel, så vi laver typisk film med gode vogne, som folk ikke er så opmærksomme på i forvejen, siger Anne-Vibeke Isaksen og erkender, at tiltaget også er blevet til på baggrund af faldende salgstal for både nye og brugte campingvogne.

- Det er jo en helt ny situation for branchen. I årevis har man næsten ikke kunnet gøre noget forkert, hvis bare det havde med camping at gøre. Men folks faldende friværdier begynder også at slå igennem hos os. Jeg har talt med flere forhandlere, som har haft en fremragende sæson i år, men nu er der altså også nogle forhandlere, som har det betydeligt sværere. Mindst ti forhandlere ligger decideret i farezonen. Det er selvfølgeligt afhængigt af mærker, men også af service, understreger Anne-Vibeke Isaksen, som spår at tiltag som små film og interaktive 360 graders billeder vil vinde indpas, som det har gjort i brugtbils- og ejendomsmæglerbranchen.

- Rent teknisk og markedsføringsmæssigt er campingbranchen noget bagud, så jeg tror vi vil se en udvikling nu, hvor der skal til at gøres en indsats for at sælge.
  • fyens.dk