Scirocco for livet

Hans Jakobsen ved sin VW Scirocco TS, som han har haft siden den var ny i 1976.

Scirocco for livet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

- Jeg var helt vild med linjerne. Jeg syntes dæl’me, den var så køn.

Hans Jakobsen tøver ikke, og får næsten smil i øjnene, når han beskriver, hvorfor han i sin tid faldt for sin VW Scirocco. Og kærligheden holder stadig.

Det næsten latinske design fra Giorgiro Giuaro tog Hans Jakobsen med storm da han midt i 70’erne for første gang så den dengang helt nye Scirocco i første generation. Den bil måtte han bare eje. Drømmen gik i opfyldelse, da han kunne sætte sig bag rattet af en viper green metallic 1976 model i topversionen TS med en 1,6 liters motor på 85 heste.

Det er stadig en bil med udstråling, som den står der i indkørslen hos Hans Jakobsen centralt i Odense.

I forhold til vores helt nye Scirocco 2,0 TSI ser forfaderen noget smal ud om skuldrene, men i forhold til datidens sportscoupéer var det en sag, som kunne det hele, nemlig ved at forene det elegante design med et praktisk og anvendeligt bagsæde og bagagerum samt sportslige præstationer.
Scirocco-entusiasten har en stor samling af motorstof om modellens udvikling gennem årerne.
Scirocco-entusiasten har en stor samling af motorstof om modellens udvikling gennem årerne.

Vild med grønne biler

Hans Jakobsens TS kan da i også klare 0-100 km/t på 11 sekunder, og det er pæne værdier efter datidens forhold. Den pensionerede murer har gennem årerne samlet stakkevis af artikler om Sciroccoen. Og her kan vi se, at modellen ikke alene blev sat op mod mere jævne konkurrenter som Opel Kadett GSE, men også Porsches mindste og Audi-motor bestykkede 924’er.

Hans Jakobsens topmodel byder dog også på ekstraudstyr som dobbelte halogenforlygter, sportssæder med integrerede nakkestøtter og midterkonsol med ur.

Prisen på 76.500 kroner var en pæn slat penge i 1976.

- Men jeg fik min far til at kautionere, og efter tre år var bilen betalt, husker Hans Jakobsen, der har kørt 138.000 kilometer i sin Scirocco.

Det er i gennemsnit ikke så mange kilometer om året. Men entusiasten vil ikke under nogen omstændigheder skille sig af med bilen. Og han har heller overvejet at skifte den ud over år og dag.

- Den skal bare blive stående i garagen, når den ikke kan mere. Så vil jeg gå ud og kigge på den en gang imellem. Det er jo ligesom et maleri, forklarer han.

Tidens tand har gnavet i den gamle Scirocco, der i sin levetid har fået flere nye pladedele og en omlakering. I samme grønne metalfarve igen, selvfølgelig.

- Jeg har altid haft noget med grønne biler, lige siden min første bil, der var en Austin Mini i engelsk racing green. Det grønne er håbets farve, smiler Hans Jakobsen, der også nåede at få en Fiat 128, før Sciroccoen trak.

Så sent som i foråret gik Sciroccoen gennem syn, og så er den i hvert fald sikret sin færd et par år endnu.

Let på tå

Vi skal selvfølgelig ud og rulle en tur i Hans Jakobsens bil. Og indenfor i kabinen er slægtskabet med datidens Golfer og Passater klart. Der er nemlig brugt mange koncern-stumper på kryds og tværs i Sciroccoen, der blev søsat i 1974 - før Golf I. Alligevel er den for den tid helt sin egen med sine sæder af stof og kunstlæder, dybtliggende instrumenter og lave kørestilling. Og på vejen med Hans Jakobsen bag rattet virker den også ganske let på tå.

Den nye Scirocco, vi passerer ved kantstenen, er ikke noget, som frister ham. Og det er ikke kun prisenstenen, er ikke noget, som frister ham. Og det er ikke kun prisen på den halve million, som afskrækker.

- Den er ikke så køn som min, som er mere enkel i linjerne. Den er mere ren i det, vurderer han.

Rent praktisk har den metalgrønne dog også en fordel. Mens ur-Sciroccoen byder sig til med et bagagerum på 347 liter, klarer den nye kun 292 af slagsen …

Scirocco for livet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce