Schweizerkniv i friluftsdress

Time out. Campingbordet og stolene er skjult i sidedøren og bagklappen. De kan hurtigt slås op.

Schweizerkniv i friluftsdress

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

VW California byder på overnatning i flere etager. Vi gik om bord og testede den kompakte campingbus

Det solrige Californien har helt sikkert inspireret marketing-folkene hos VW, da de i sin tid skulle navngive campingbus-udgaven af Transporteren. Godt tænkt. Men hvis navnet skal give mening, burde modellen været opkaldt efter en af de berømte røde schweiziske multiknive. California-bussen er nemlig lige så funktionel. Og som en anden kinesisk æske åbenbarer den et hav af muligheder, hver gang, du trykker på en knap, hiver i et håndtag eller rykker en lynlås op.

De skal selvfølgelig prøves af. Når vi normalt tester biler, foregår det ad forskellige ruter over en vis periode. Vi besluttede denne gang at smide tandbørsten om bord, køre ud i det blå, og ikke stoppe før vi nåede Vesterhavet.

Det bragte os til Hvidbjerg Camping i Blåvand, der som en af Danmarks få femstjernede campingplader burde borge for en vis komfort.

Ankomsten gik fint. Og vi rullede stille og roligt ind i det grønne område blandt de andre campister, som stort set alle var med campingvogn.

Og så skal der slås lejr. Først skal vi dog lige studere den tykke California-manual fra handskerummet. Men den er rimelig overskuelig.

Undervejs havde vi anden sæde-række helt fremme, så bilen virkede som en normal VW Caravelle bus - bare med to rækker - mens der var plads til pænt meget bagage mellem de indbyggede skabe bagude. Med et let greb skubber vi nu sædet tilbage, hiver klapbordet ud, og drejer førersæderne rundt - vupti og kaffen kan serveres, mens flere nysgerrige naboer sværmer om køretøjet med samme interesse som hos den lokale fiskehandler: De skal lige rykke lidt i varerne,

Heldigvis var vejret godt. Så vi hev de medfølgende campingstole og bord, som er skjult i bagklap og sidedør, med udenfor. Skyggen fandt vi ved at rulle markisen, som er ekstraudstyr, ud med det medfølgende håndtag.

Godnat

Men alt har en ende. Og den blodrøde kugle af en sol er nu ved at gå ned et sted ude omkring det nærmeste Nordsø-oliefelt. Og testholdet beslutter at gøre klar til natten.

Med et enkelt greb lægges bagsæderne ned, mens den polstrede baghylde fuldender stueplanet med rigelig plads for to. Vi er andre, som gerne vil til vejrs. Det klares med det centrale kontrolpanel, som er bilens hjerte og hjerne. Herfra styrer du med drejeknapper og elektronisk menu det meste lige fra det hydrauliske hævetag, over temperaturen på det indbyggede oliefyr - som også kan fjernstyres - til køleskabets kølighed.

Og vigtigst af alt, batterispændingen kan løbende kontrolleres. Men det betyder ikke noget her, for vi er koblet på campingpladsens stik. Efter mindre end et minuts tryk er taget helt oppe. Og vi kan nu kigge op i den øverste sovekabine. Med det skrå tag er her mindre plads, men længden er okay - også til høje danskere.

Hvis vi ville, kunne vi have tilsluttet gaskogeblussene eller håndvasken. Men nu er det sengetid. Sikkerhedsnettet er monteret på førstesalen, og de mange gardiner er trukket for alle ruderne.

Jamen så god nat!

Næste morgen - og ganske veludhvilede - er der tid til evaluering. Der er ingen tvivl om, at ingeniørerne for hvert år lige har forfinet bussen en tand.

Her taler udstyr som elmotorerne, der lige trækker den tunge bagklap og side skydedør helt til, læselampen på førstesalen, de utallige skabe, skuffer og hylder eller det selvstændige klimaanlæg ved bagsæderne, som er ekstraudstyr, sit eget sprog.

Usmart opstigning

Alligevel er der åbenlyse mangler. Op- og nedstigning til førstesalen sker ved at træde på sæderne. Det er ikke så smart - og slet ikke, når betrækket et lyst som i vores bil. Samtidig kan især turen ned kan være en lidt halsbrækkende omgang - især hvis den sker om natten på en tur til toilettet. Det er nemlig ikke indbygget.

Samtidig mangler der en motor på den meget tunge bagklap, gasdæmperne har svært ved at få op - og som undertegnede hakkede panden i en årle morgen. Og det kan undre, at anden sæderække ikke kan rykkes fremover, og at natte-afdækningen af forruden ikke er helt 100 procent.

Men det meste findes der råd for. Fordelene overskygger langt skavankerne, som er til at afhjælpe eller leve med, hvis man først har fået California i blodet.

Til en pris på 606.000 kroner, må vores VW California, som var i den højeste Comfort-udstyrsversion og med en 130 hestes dieselmotor, også siges at være betalt. På den anden side er det et helt bevidst valg, når man køber sådan en bil.

Et andet marked

Tidligere var markedet herhjemme ved at svømme over af "semi-campere", som var mere eller mindre halvhjertet indrettet med det ene mål at få lavere afgift. Det har skatteministeren ryddet op i, så det nu kun reelt er VW og Mercedes, som befinder sig med modeller i denne klasse under de større autocampere. VW California havde nemlig så meget "rigtigt" camping-udstyr, der ikke beskattes så hårdt, at den kom mere nænsomt gennem afgiftsomlægningen. Og hvad står der så på bundlinjen. De, som overnatter meget i det fri vil formentlig få mere gavn af en større autocamper, som koster cirka det samme - en uge i Skagen i øsende regn bliver snæver og ikke videre sjov i en California. Og vi har til sammenligning set en ny Ford Transit med hus på ryggen for 570.000 kroner Til gengæld er California noget for dem, som ønsker fleksibilitet, og så er den væver i trafikken: Den 2,5 liters dieselmaskine har nok med saft til at flytte bus, passagerer og pik-pak og passagerer acceptabelt. Og Transporteren er rimelig komfortabel af en varevogn at være. Men anden sæderække skal frem, ellers rumler den som en katedral.

Til en familie, der behøver en rummelig bil til hverdag, og gerne vil kunne stikke af fra det hele med kort varsel uden at skulle sinkes af en campingvogn på krogen, eller bruger naturen som spejder eller andet, er California et interessant alternativ. En typisk mpv med lidt motorkraft og udstyr løber hurtigt rask op i 450.000 kroner, og så er man jo tæt på den billigste California til 536.000 kroner. Og der er ingen tvivl om, at en brugt California altid vil være i en vis kurs.

Både i og uden for friluftsland.

Schweizerkniv i friluftsdress

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce