Sådan trimmer du sejl og rig

Hvis du er træt af, at de andre altid sejler hurtigere end dig, så er Sejl- & Rigtrim af norske Dedekam sagen. Bogen er på kun 80 sider - men sprængfyldt med flotte tegninger, enkle forklaringer og vigtige fiduser.

Sådan trimmer du sejl og rig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jeg er en ret habil sejler, når jeg selv skal sige det - og i min verden betyder det, at jeg for sejl og vind og uanset vejret kan komme fra A til B uden at lave alt for mange ulykker undervejs.

Til gengæld er jeg sjældent den, som kommer først frem, og det sker ofte, at vi bliver overhalet af både, som på papiret ikke burde have en chance.

For nok er jeg sejl-sejler, men når først kludene er halet hjem og autopiloten slået til, så får jeg en helt ustyrlig trang til kaffe og en bid brød - og så nyder jeg, at skuden helt af sig selv finder vej over bølgerne imod vores mål. 

Jeg bruger ikke tid på at hive i alle mulige stropper og snorepiberier - det går jo fint, og i takt med, at roen falder på, finder jeg mindre og mindre mening i at bøvle med trim og justeringer her og der og alle vegne. Det er selvfølgelig fint, hvis loggen står på seks knob i stedet for fem, men herregud - det er jo bare et tal ...

Men - så kommer der pludselig en lille grim plimsoller kravlende op agten fra! Han sejler ikke bare hurtigere, men har også den frækhed at gå højere - det er rent ud pinligt, og så er det, at ånden kommer over mig, og jeg giver mig til at hekse med skødepunkter, twist, sejldybdens placering - og jeg skal gi’ dig!

Nogle gange hjælper det faktisk - man er jo ikke helt idiot - men hvornår er det nu, at man skal slække underliget eller stramme sin "cunningham" - og hvordan er det med de der tickler: Skal de blafre opad eller nedad - er det dem til læ eller dem i luv side, man skal holde øje med?

Det kan jeg aldrig huske, fordi min hjerne er for lille til at rumme så relativt ligegyldige detaljer - og det er træls - men nu har jeg fundet løsningen: En genial lille bog, hvor alle de frække detaljer er beskrevet i korte tekster og gode tegninger, som enhver kan forstå. 

Bogen hedder "Sejl- & Rigtrim", skrevet af norske Ivar Dedekam og på dansk udgivet af John Mast.

Jeg glæder mig eksempelvis allerede til foråret, når masten skal sættes på. Jeg har nemlig aldrig helt fattet, hvad det går ud på - bortset fra at vanterne selvfølgelig skal være stramme, og masten skal stå nogenlunde lige. Nu kan jeg læse på lektierne og få sat riggen rigtigt ved at følge nogle enkle principper - det bliver sjovt! 

Nu ved jeg eksempelvis, hvordan man finder den maksimale spænding på agterstaget - uden fancy måleudstyr: Båd og stag er dimensioneret således, at staget skal strammes til en bestemt procentdel af dens brudstyrke - typisk 30-40 pct. Fidusen er så, at ved en given procentvis belastning strækker wiren sig med et lige så givet antal millimeter - detaljerne fremgår af bogen, men lad os sige, at agterstaget skal strækkes med seks mm målt over to meter. Tricket er nu, at du "håndstrammer" staget og taper et målebånd fast på wiren, så det er løst forneden og "0" er ud for terminalen - så spænder du agterstagsstrammeren, indtil målebåndets 0-punkt er gledet 6 mm ned over terminalen. Nu har du maksimalt anbefalet træk i agterstaget - punktet mærkes af med tape, så du altid kan finde det igen.

Dette trick er i mine øjne de små 200 kroner værd, som bogen koster - bestilles igennem Sejlershoppen.dk eller på http://Johnmast.dk

Sådan trimmer du sejl og rig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce